Programplaner og emneplaner - Student
KARO6200 Career Education and Counselling in a sociopolitical context Course description
- Course name in Norwegian
- Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
- Study programme
-
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.
Required preliminary courses
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav
Content
Sentrale temaer i emnet:
- Systemforståelse og tverrsektoriell nettverksarbeid
- Organisering av karriereveiledningsfagfeltet i Norge og i andre land
- Arbeidsliv, fagforeninger og arbeidsmarkedstiltak
- Supported Employment og oppsøkende karriereveiledning
- Utdanningsstruktur, alternative opplæringsløp og frafallsforebyggende tiltak
- Rehabilitering og integrering av marginaliserte grupper
- Gruppeprosesser og gruppeveiledning
- Kjønnsroller i yrkes- og utdanningsvalg
- Fremtidsperspektivet: utfordringer og muligheter
Teaching and learning methods
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- grundig innsikt i et tema eller fenomen fra flere ulike perspektiver
- kjennskap til akademisk krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- syntetisere og fortette kunnskap
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller noen metoder for å belyse masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske redskaper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til barnevern og iverksettelse av sosialpolitiske tiltak.
Course requirements
I begynnelsen av andre semester arrangeres et mastertorg hvor studentene får presentert forskningsprosjekter de kan knytte seg til. I andre semester skal studentene i emnet Forskningsmetode og design utforme egne prosjektskisser, dette er arbeidskrav i emnet. Prosjektskissen danner grunnlag for tildeling av veileder. Veileder tildeles i slutten av 2. semester. Det tilbys individuell veiledning under emnet Masteroppgaven kun til og med 4. semester (deltid 6. semester). Veiledningsressursen er begrenset til 15 timer. Veiledningstimene skal fordeles jevnt utover, og kan ikke samles opp i ett semester. I emnet Masteroppgaven arrangeres det også to obligatoriske oppgaveseminarer, avsparkseminar og midtveisseminar. Det første seminaret arrangeres i slutten av 2. semester, det andre i begynnelsen av 4. semester (deltid 6. semester). Se egen omtale.
I emnet Vitenskapsteori i tredje semester skal dessuten studenter drøfte egne masterprosjekter ut fra ulike forskningsteoretiske tradisjoner.
Oppgaveseminarene
Avsparkseminaret arrangeres i slutten av vårsemesteret i 2. semester. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. Tilbudet kommer i tillegg til ordinær veiledning. Erfaringsmessig er det behov for å gi studentene en oppstart med gode råd og vink før arbeidet med masteroppgaven skal intensiveres. Seminaret har form av et dialogseminar. Det skal være tydelig, konkret, praktisk og framdriftsorientert. Studentene møter et panel lærere som innleder med egne erfaringer med å avgrense hva som skal studeres, å finne forskbare problemstillinger, tilgang på relevante data, betydningen av å ha en plan B, advarsler mot omfattende datainnsamling, med søknader og tillatelser, med å utvikle gode sammenhenger mellom problemstilling, teoretisk perspektiv og metode, relevante analytiske grep, gode arbeidsvaner og framdriftsplan osv. Studentene oppfordres til å være forberedt med spørsmål som kan stilles panelet. Etterpå går man i grupper bestående av en lærer og et lite antall studenter. Studentene presenterer sine prosjekter, og medstudenter og lærer gir respons. Etter avsparkseminaret skal studentene gå i gang med arbeidet med framdriftsplanen. Se kapittelet om arbeidskrav.
Midtveisseminaret arrangeres tidlig i fjerde semester (deltid 6.semester), og vil fokusere på tekster fra studentenes arbeid med masteroppgaven. Seminaret vil ha stor grad av studentinnsats. En skriftlig del av masteroppgaven skal av studenten presenteres muntlig (15 minutter) med tilbakemeldinger fra 2 studentopponenter (15 minutter). Se kapittelet om arbeidskrav.
Assessment
Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter.
Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 2500-3500 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Veileder kan ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og mastergradsoppgaven får en ny vurdering. Dersom vurdering blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.