Programplaner og emneplaner - Student
KARD6320 Cardiac Nursing and Cardiology part B Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie og kardiologi del B
- Study programme
-
Suplementary Education in Cardiological Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet viderefører avansert anatomi og fysiologi, og behandling av den kritisk syke kardiologiske pasienten vektlegges. Det fokuseres på å leve med kronisk hjertesykdom. Det gis HLR-sertifisering på nivå tilpasset den enkelte student. Studentene trenes i simulering med kardiologiske kasuistikker, og kliniske undersøkelser.
Required preliminary courses
Arbeidskravene i emnet KARD6120 og KARD6310 må være godkjent for å avlegge eksamen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- har avansert kunnskap om struktur og funksjon i hjerte og karsystemet hos friske og ved sykdom
- har avansert kunnskap om diagnostikk og utredning av pasienter med hjertesykdom
- har avansert og inngående kunnskap om medikamentelle, invasive og kirurgiske behandlingsformer ved hjerte- og karsykdom
- har avansert kunnskap og kompetanse om pasienter med hjertesykdom og høy kompleksitet i sykdomsbildet (komorbide pasienter)
- har kunnskap om aktuelt medisinsk-teknisk utstyr (MTU), og være bevisst på hvordan og hvorfor den kardiologiske sykepleieren trenger denne kunnskapen
- har avansert kunnskap om EKG
- har avansert kunnskap om epidemiologi ved de hyppigste hjertesykdommer
Ferdigheter:
Studenten:
- har kompetanse som HLR-utøver og/eller kursveileder på ulike nivå
- kan dokumentere pasientforløpet i en elektronisk journal og håndtere et elektronisk journalsystem
- kan anvende EKG-utstyr og beherske tolkning av EKG ved de hyppigste hjertesykdommer
- behersker avansert blodtrykksmåling, pulspalpasjon og vurdering av sirkulatorisk status
- kan tolke funn ved arteriell blodgass
- kan arbeide tverrfaglig slik at hjertepasienter får et helhetlig og koordinert tilbud
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan analysere og tilpasse sykepleietilbudet til pasientens helsesvikt, ressurser og kulturbakgrunn
- kan opptre med avansert faglig innsikt og menneskelig kompetanse i akutte sykdomssituasjoner som oppstår under behandlingsforløpet
- kan identifisere, iverksette og evaluere sykepleiefaglige tiltak overfor pasienter og pårørende med kronisk/ langvarig behov for oppfølging av hjertesykdom
- vektlegger kvalitet og pasientsikkerhet i sitt arbeid for å forebygge uhell og komplikasjoner
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, øvingspost, simulering, gruppearbeid og selvstudier.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En passeringstest i EKG
- En sertifiseringstest HLR på ulike nivå
- En dags hospitering på egenvalgt sted, som godkjennes av universitetet
- Minimum 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid
Assessment
Professional practice builds on the assessment and application of research, and competence from the development of the field and clinical experience. This requires that you, in your professional practice, are able to read, understand and apply research literature and see this in the context of clinical experience and professional development. Theory of science makes up an important part of the basis for understanding scientific activity. Through this part of the course, we want to stimulate an inquisitive and critical approach to knowledge development and with the make the students better equipped to critically assess which basis professional decisions are made. The course Theory of Science and Research Methods also provides an overview of the most used methods in qualitative and quantitative research, as well as on central research ethics principles. Insight into different methods means that you, as a professional practitioner, can identify research literature that is suitable for answering various academic questions.
Permitted exam materials and equipment
Admission to the programme.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of the research process
- has in-depth knowledge of the most commonly used methods in qualitative and quantitative approaches to research
- has in-depth knowledge of the relationship between theory of science and research methods
Skills
The student is capable of
- planning the collection of qualitative and/or quantitative data
- analysing and interpreting quantitative data, such as descriptive tables and figures
- analysing and interpreting qualitative data, such as different kinds of text material
- identifying and elucidating research ethics issues in their own projects
Competence
The student is capable of
- applying knowledge and skills through critical analysis and reasoning to different types of knowledge, values and perspectives on humanity
- analysing relevant discipline-related, professional and research ethics issues and proposing solutions
- disseminating academic and research results of relevance to the health and social services
Examiners
Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.