Programplaner og emneplaner - Student
K1MB6100 Mathematics 1 for Grades 1-7, Course 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1 for trinn 1-7, emne 1
- Study programme
-
Mathematics for Grades 1-7, Course 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere forutsetninger for god samhandling og ledelse som fremmer god beslutningstaking i tverrfaglige team
- kan vurdere profesjoners ulike kompetanseområder i tverrfaglige sammensatte team
- kan gjøre rede for kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner
- kan gjøre rede for sorg og sorgprosesser
- kan drøfte kommunikasjon med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
- kan drøfte krav i retningslinjer, lovverk, organisering og funksjonen til barnepalliative team i helsetjenesten
- kan vurdere ulikhet i andre kulturers forståelse av helse, sykdom og død
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige team
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter i profesjonelle relasjoner
- har ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
- kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn, ungdom, søsken og familier
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter med barn, ungdom, søsken og deres familie
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere og formidle faglige problemstillinger om helhetlige helse- og omsorgstilbud innenfor fagområdet barnepalliasjon
- kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt og internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet
Required preliminary courses
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Gruppeoppgave
Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Pensum og selvvalgt litteratur skal benyttes. Studentene får alternative oppgaver etter gitte kriterier, men alle alternativene har disse føringene:
- Utføres i gruppe på inntil 2-3 studenter.
- Arbeidsomfang for studentene er beregnet til 1500 ord (+/- 20 %) eller ca. 8-10 timer.
- Fremlegg av resultat for medstudenter og faglærer. Endelig tilbakemelding gis av faglærer.
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Content
Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert omkring barnetrinnets matematikk; spesielt tall og tallforståelse, de fire regningsartene og algebraisk og algoritmisk tenkning. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.
Studiet er forskningsbasert både i design og i innhold og har et solid matematisk og matematikkdidaktisk innhold og forberede studentene til å arbeide i tråd med Fagfornyelsen. Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Realistisk matematikkundervisning, matematisk kompetanse, problemløsning og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Tverrfaglige perspektiver blir et gjennomgående tema, og studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse skal utvikles på en måte som beriker matematikkundervisningen.
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
Course requirements
BPAL6510 er faglig overlappende med tidligere emner BPAL6400 Palliasjon- en helhetlig og tverrfaglig praksis, 5 stp. og BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og til personer i sorg og krise, 10 stp.
Assessment
Avsluttende eksamen gjennomføres i høstsemesteret.
Avsluttende vurderinger er en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 30 minutter. Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i arbeidskravene.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Det gis gradert karakter (A-F).
A: Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god faglig og didaktisk kunnskap, og svært god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser særdeles god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, høyt refleksjonsnivå med hensyn til læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Svært gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god faglig og didaktisk kunnskap, og meget god evne til selvstendig bruk av kunnskapen, kritisk og kreativt. Viser meget god oversikt over emnets faglige og didaktiske innhold, og meget god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Meget gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
C: Jevnt god prestasjon. Kandidaten viser god innsikt i faglig og fagdidaktisk innhold med god evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Viser god evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser gode evner til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
D: En prestasjon med enkelte vesentlige mangler. Kandidaten viser en del innsikt i de viktigste elementene av faglig og fagdidaktisk innhold, med en viss grad av evne til refleksjon og selvstendig bruk av kunnskapen. Kandidaten viser noe evne til refleksjon over læringsmål, matematikkens egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar presist.
E: Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene til kunnskap, men hvor kunnskapen anvendes på en mindre selvstendig måte. Kandidaten har noe innsikt i viktige elementer av faglig og fagdidaktisk innhold, men kandidatens innsikt er ufullstendig og preget av begrenset forståelse for sammenhengene i emnet. Kandidaten bruker kunnskapen på en lite selvstendig måte og viser lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Kandidaten viser noe evne til å redegjøre for faglig innhold, oppfatte problemstillinger og begrunne sine svar.
F (Ikke bestått): Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Utilstrekkelig kunnskap om fag og fagdidaktikk og om lærerens rolle for hvordan barns matematiske kompetanse utvikler seg. Viser lite innsikt i sammenhengen i det faglige innholdet og liten eller ingen evne til å bruke kunnskapen på en selvstendig måte.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.
Admission requirements
Se programplanen.