EPN

JUB6100 Child welfare services and partners Course description

Course name in Norwegian
Barneverntjenesten og samarbeidspartnere
Study programme
Juss i barnevernfaglig arbeid
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I emne 2 Barneverntjenesten og samarbeidspartnere rettes blikket mot sentrale instanser som barneverntjenesten samarbeider med og mot forholdet mellom barnevernloven og den lovgivingen som regulerer andre instansers ansvar for utsatte barn og tverretatlig samarbeid. Det komplekse samspillet mellom taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt i ulike deler av lovgivningen vil bli grundig gjennomgått. Videre omhandles forholdet mellom barnevernloven og barneloven i saker der barn har to hjem. Emnet tar også opp rettslige spørsmål som gjelder barn med tilknytning til flere land og barneverntjenestens ansvar og oppgaver her. Emnet omhandler også barnevern og menneskerettigheter, herunder de norske barnevernsakene i den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) og diskrimineringsrettslige spørsmål.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav. 

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om det materielle innholdet i regelverket om taushetsplikt, opplysningsrett og -plikt
  • avansert kunnskap om barneverntjenestens rettslige kompetanse i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
  • inngående kunnskap om menneskerettigheter og deres betydning for barneverntjenestens arbeid.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante bestemmelser i tverretatlig samarbeid
  • identifisere og analysere barneverntjenestens muligheter og begrensninger i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
  • integrere menneskerettighetene på alle stadier i barneverntjenestens arbeid.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere juridiske problemstillinger og anvende juridisk metode i sitt arbeid
  • bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til gjennomføring av tverretatlig samarbeid, håndtering av saker om barn med to hjem/med tilknytning til flere land, og når det gjelder implementering av menneskerettigheter.

Teaching and learning methods

Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene. Oppgaven har et omfang på 3 til 5 sider.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over 3 dager (72 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 3000 ord (+ 10 %, -10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Gradert skala A - F. 

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Course contact person

Elisabeth Gording Stang og Helena Bärlund