EPN-V2

JHIS6000 Judaism and Jewish History Course description

Course name in Norwegian
Jødedom og jødisk historie
Study programme
Judaism and Jewish History
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

Emnet er faglig forankret i religionsvitenskap, judaistikk og historie og gir en kort innføring i jødedommen og jødisk historie.

Recommended preliminary courses

Lectures, group work, seminars and self-study.

Required preliminary courses

Opptak til emnet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om jødedommen og jødisk historie med vekt på hellige tekster og tolkningstradisjoner, jødisk historie og jødisk liv i Norge, antisemittisme i Norge, sionisme og staten Israel
  • kunnskaper om grunnskolens og den videregående skoles undervisning i jødedommen og jødisk historie

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for og diskutere utvalgte tekster fra Tanakh, Talmud og Midrash
  • utvikle enkle undervisningsopplegg og lede læringsprosesser om jødedom, jødisk historie og antisemittisme

Generell kompetanse

Studenten har

  • elementær kjennskap til religionsvitenskapelig og historievitenskaplig tenkemåte
  • erfaring med ulike tilnærminger til hellige tekster
  • kjennskap til den jødiske minoritetens situasjon i Norge

Content

A written in-depth assignment, written individually or in groups of up to three students. The assignment shall consist of a project outline for a piece of research or quality-related work based on a literature review, and it must be written in accordance with the section Assessment of written work in the Assessment chapter of the programme description.

Five weeks are set aside for work on this assignment.

Up to four hours of supervision is provided per assignment. Students who fail the assignment are offered two more hours of supervision.

Scope: 5,000 words (+/- 20%).

The title of the assignment will be included in the transcript of grades.

Teaching and learning methods

Studiet er basert på samlinger, fjernundervisning ved hjelp av videooverføring og skriftlig kommunikasjon. Annen undervisning som inngår i utdanningsprogrammet «Shvilim», supplerer og bidrar til faglig fordypning. Studentaktive læringsformer brukes i utstrakt grad: gruppearbeid, leselogger, studentfremlegg, osv. samt tre arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • individuell teksttolkningsoppgave med refleksjonsnotat (ca. 1000 + ca. 500 ord)
  • gruppeoppgave 1: omvisning/undervisning i synagoge, jødisk museum e.l. som dokumenteres med en muntlig presentasjon (ca. 20 minutter).
  • gruppeoppgave 2: undervisning/presentasjon om jødisk historie og jødisk liv i Skandinavia som dokumenteres med en muntlig presentasjon (ca. 20 minutter).

I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at gruppeoppgavene kan gjennomføres individuelt.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

Avsluttende vurdering avlegges etter ett semester for heltidsstudenter: JHIS6000 Jødedom og jødisk historie. Avsluttende vurdering består av følgende deler:

  • En individuell skriftlig semesteroppgave på ca. 3 000 ord. Denne vektes 49 prosent av samlet karakter.
  • En individuell, muntlig eksamen på ca. 20 minutter med utgangspunkt i semesteroppgaven. Kandidaten kan medbringe inntil 15 sider egenproduserte notater. Denne delen vektes 51 prosent av samlet karakter

Det vil bli gitt separate karakter på henholdsvis skriftlig og muntlig. Disse karakterene slås sammen til én avsluttende karakter som fremkommer på karakterutskriften.

Ny/utsatt eksamen

Ved første ny eksamen leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Ny og utsatt muntlig eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

x

Grading scale

Admission to the programme.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of the functions and responsibilities of the nurse anaesthetist in the health service and society
  • has advanced knowledge of how anaesthesia can feel and its effect on the patient
  • has advanced knowledge of self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
  • has knowledge of nursing ethics and different ethical guidelines
  • has advanced knowledge of professional and ethical challenges in the field of nurse anaesthesia

Skills

The student

  • is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories on how patients experience anaesthesia, surgical procedures and examinations
  • is capable of analysing and taking a critical approach to theories on communicating with patients and their next of kin
  • is capable of analysing and taking a critical approach to theories on anaesthesia and analgesia
  • is capable of analysing and taking a critical approach to theories on wholly or partly compensatory care in the event of serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs

Competence

The student

  • is capable of analysing relevant academic, professional and research ethics issues in nurse anaesthesia based on discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
  • is capable, with some supervision, of communicating about issues, analyses and conclusions in nurse anaesthesia, both with specialists and with the general public
  • is capable of contributing to new ideas and innovation processes in clinical practice

Admission requirements

The following coursework requirements must be met before a student can receive an assessment for the course:

Assignment 1 - Regional anaesthesia. The conscious patient

  • The students prepare their own research questions.
  • Individual assignment.
  • Scope: 3,000 words (+/- 20%).
  • The syllabus selected by the students must be used in the assignment.
  • The assignment must be written in accordance with the section Assessment of written work in the Assessment chapter of the programme description.
  • The students receive written feedback from the lecturer.

Assignment 2 - General anaesthesia

  • The students prepare their own research questions.
  • Individual assignment.
  • Scope: 3,000 words (+/- 20%).
  • The syllabus selected by the students must be used in the assignment.
  • The assignment must be written in accordance with the section Assessment of written work in chapter 10 Assessment in the programme description.
  • The students receive written and oral feedback from their fellow students and oral feedback from the lecturer.

Reflection notes

  • About a current theme
  • Individual assignment
  • Scope:

Attendance in compulsory activities

  • Simulation
  • Group work
  • Seminars