Programplaner og emneplaner - Student
JBPRAKSIS Internship period Course description
- Course name in Norwegian
- Redaksjonspraksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I siste del av tredje semester har studentene en obligatorisk, veiledet praksisperiode over ca. 10 uker. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Studentene blir i all hovedsak plassert i flermediale redaksjoner.
Gjennom praksis skal studentene gjøre seg kjent med yrket og få praktisk erfaring med journalistisk arbeid. De skal utvikle evne til kritisk evaluering av eget arbeid og lære hvordan en redaksjon fungerer og samarbeider. Studentene blir gitt selvstendige oppgaver innen ulike journalistiske områder og sjangre. Hva slags oppgaver studentene skal løse, avhenger av redaksjonen. Utdanningen informerer redaksjonene om hva studentene har blitt undervist i før praksisperioden starter.
Required preliminary courses
JB1200, JB1300, JB1400 og JB1500.
Studentene må ha fullført og bestått hele første studieår og levert eksamen i JB2000 for å tiltre redaksjonspraksis, jamfør også studiets progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- redaksjonelt arbeid
- samarbeid i en redaksjon
- å være journalist/reporter i felt
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre research og bidra med ideer/saker i en redaksjon
- kan løse forskjellige journalistiske oppgaver i en redaksjon knyttet til ulike sjangre
- behersker redaksjonelle systemer
- behersker kildekritiske utfordringer
- kan evaluere eget og andres arbeid og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
Studenten har
- utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
- styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
- styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
- utviklet sin fag- og yrkesetikk
Teaching and learning methods
Studenten utfører journalistisk arbeid på fulltid i en redaksjon. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten, som kan gi råd når studenten skal løse oppgaver og gi tilbakemeldinger på de ferdige produktene. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen.
Course requirements
Praksisperioden er obligatorisk. Ved fravær som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn, kan utdanningen i samarbeid med praksisstedet foreta en individuell vurdering for å avklare hvordan studenten skal få fullført sin praksis.
Assessment
Etter praksisperioden skal studenten levere en praksisrapport på inntil 5 sider, der han/hun evaluerer praksisperioden og sin egen innsats. Vedlagt skal også ligge et eget journalistisk arbeid og en analyse av dette arbeidet fra studenten. En uttalelse på rundt én side fra redaksjonen om studentens faglige utvikling og om praksisperioden generelt, skal vedlegges praksisrapporten. Utdanningen informerer redaksjonen om dette, men studenten er ansvarlig for å etterlyse uttalelse ved eventuell forglemmelse i redaksjonen.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved skriftlig eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Permitted exam materials and equipment
This course will use collaborative and portfolio methods to provide training in the use of qualitative research methods and design. We give particular attention to methodological reflection, comparative analysis and the links between research questions and research design.
We will practice the primary steps of the qualitative research process, and reflect on the process of carrying out these steps, in order to understand the strengths and limitations of various designs.
Language of instruction is English.
Grading scale
None.
Examiners
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- thorough knowledge of the research process
- advanced knowledge of qualitative research designs: their appropriate use as well as strengths and limitations
- advanced conceptual tools to be applied in discussing, evaluating, and exploring social phenomena
Skills
The student can
- relate research processes to scientific theory and ethical principles
- apply research methods in a reflective manner and appropriately choose methods that are relevant for different kinds of research questions
- use relevant methods for producing, analysing and interpreting diverse types of empirical data (e.g. literature, interviews, and field observations)
- evaluate research based on qualitative methodologies in terms of methodological quality and appropriateness
General competence
The student
- has knowledge of general research ethics
- has the ability to reflect critically on the ethical dimensions of data collection, analysis and presentation of data
- has the ability to think critically concerning the development, design and execution of research
Course contact person
The course consists of lectures, seminar group- and individual exercises.
Course meetings are divided into lecture and seminar portions. In the seminar, student project groups and/or individual students work with practical exercises. The seminars will be supervised on demand. Students will complete practical exercises in each seminar, which will be collected in a "project portfolio". Portfolio work will receive feedback from the instructor and at specified times throughout the semester and a selection of the work will comprise a portion of the final exam.