Programplaner og emneplaner - Student
JB3900 Bachelor`s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med bacheloroppgaven er at studenten skal utføre et selvstendig vitenskapelig arbeid knyttet til en problemstilling innenfor journalistikkens fagområde. Det er to mulige typer bacheloroppgaver:
- Vitenskapelig oppgave
- Praktisk-vitenskapelig oppgave (produksjonsoppgave med vitenskapelig refleksjon)
Begge oppgaveformene er beskrevet under "arbeids- og undervisningsformer" nedenfor
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
JB2200 Journalistisk fortelling og JB2210 Redaksjonspraksis må være bestått.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- Sentrale temaer og grunnleggende teorier i journalistikkforskningen
- Hva som utgjør et godt og gjennomførbart prosjektdesign
- Hva som kjennetegner en god problemstilling
- Relevante sjangerkrav for vitenskapelig skriving og publisering
Ferdigheter
Studenten kan
- Utarbeide et godt og gjennomførbart vitenskapelig prosjekt
- Formulere en klar og relevant problemstilling
- Anvende vitenskapelig metode
- Tolke og analysere forskningsresultater kritisk og sette de inn i en større sammenheng.
- Gjøre forskningsetiske vurderinger i eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- Kan utvikle evne til selvstendig arbeid og tidsstyring i forberedelsen og gjennomføringen av et større prosjekt
- Har forståelse av betydningen av vitenskapelig forskning for journalistikken og mediene, samt hvordan forskningsresultater kan bidra til å forme mediepraksis og samfunnsdebatt.
Teaching and learning methods
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GRL2100 RLE 1, emne 1.
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet.
Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.
En viktig del av arbeidet på emne 3 er FoU-oppgaven, hvor studenten skal gjøre et selvstendig forskningsarbeid og sette seg inn i teori og metode som er sentralt i RLE-faget.
Course requirements
Studentene leverer, innen en bestemt frist, inn en prosjektskisse etter mal. Skissen skal beskrive tema, problemstilling, metoder, kildegrunnlag, eventuelle etiske vurderinger og en tidsplan for arbeidet, i tillegg til hvilken av de to oppgaveformene studenten(e) vil utarbeide.
Skissen skal godkjennes av emneansvarlig eller oppnevnt veileder. Hensikten er at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen. Skissen må være innlevert innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, mister studenten retten til å gå opp til eksamen.
Assessment
Emne 3 er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og skriftlig arbeid.
Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse til deleksamen 1
- Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
- Deltakelse i verksted: byvandring i Oslo. Gjennom verkstedet tilegnes kunnskap om humanisme, byutvikling og arkitektur. Krav om deltakelse begrunnes i at denne kompetansen ikke kan tilegnes ved teoretisk selvstudium. Ved manglende deltakelse må studenten utføre en kompensatorisk oppgave som avtales med faglærer.
- Deltakelse på ekskursjoner til Den katolske kirke, Holocaustsenteret, sikhtempel, fredagsbønn i moské og til Rikets Sal (Jehovas Vitner). Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
- Studentene skal, i grupper på 2-3 personer, lage en digital læringsressurs om estetiske uttrykk i en hellig bygning som tempel, moske, synagoge, gurdvara eller kirke. Læringsressursen kan omfatte ulike kunstformer som bilder, statuer, eller arkitektur mer generelt, og skal være relevant for arbeidet med KRLE-faget i skolen. En nærmere presisering av hva arbeidskravet innebærer, gis ved semesterstart.
- Deltakelse i et faglig seminar, der studentene gruppevis muntlig presenterer og diskuterer et utdrag fra pensum for eksempel en artikkel eller et kapittel i en fagbok. Det brukes omlag 15 minutter på hver presentasjon.
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse til deleksamen 2
Følgende arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
Følgende krav om deltakelse må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.