EPN-V2

JB3300 Green conflicts and journalism Course description

Course name in Norwegian
Green conflicts and journalism
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

There are increasing numbers of conflicts, related to nature, climate change and the environment. There are conflicts over the general understanding of environmental ills and conflicts over what environmental problem to prioritize, when and where. After the apparent recognition of the need to "solve the crisis" and embark upon the necessary "green transitions" of our societies, new conflicts emerge between different stakeholders. Journalism has a key role mediating green conflicts.

In this course we introduce the fundamental environmental problems of our time through the prism of conflict. On a descriptive level, we ask: What are the major green conflicts, and what role does journalism play? We also explore the normative question of how journalists themselves may handle conflicts - in their approach to environmental problems becoming existential, for both societies, human beings, and all living things.

This course will be taught in English.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

Upon completion of the course, the student is expected to achieve the following learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

Studenten has knowledge of

  • Key green conflicts related to various environmental problems (climate change, biodiversity loss, land-use, etc) in different contexts.
  • Green conflicts related to green transitions, for example in the extraction of minerals to power the shift to reneweable energy.
  • Different normative positions in environmental communication and journalism

Skills

The student can

  • Identify and develop ways of handling green conflicts in journalism
  • Identify different societal interests behind green conflicts
  • Identify and develop creative ways of engaging audiences in journalism related to green conflicts

General competence

The student

  • Understands how society and nature intersect and produce a panoply of green conflicts
  • can reflect, reason and justify ways in which journalists could cover green conflicts
  • Is aware of risks and benefits of focusing on conflict in environmental communication.

Teaching and learning methods

The students work in the following ways:

  • Plenary lectures and debates
  • Group work
  • One field trip in groups outside of OsloMet, to find sources with different agendas in a chosen green conflict
  • Presentations One field trip in groups outside of OsloMet, to find sources with different agendas in a chosen green conflict

The teaching takes place in person, on campus.

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan bruke prinsipper for case-studier for å beskrive og formidle praksiserfaringer
  • forstår emosjonelle og relasjonelle teorier, fenomener og problemer innenfor rammen av kunstterapi
  • kjenner til ulike forsknings- og kunstbaserte verktøy for systematiske samling og refleksjon av emosjonelle og relasjonelle data i kunstterapi

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk analysere og vurdere kvaliteten på en terapeutisk allianse og tilpasse egen tilnærming i henhold til disse vurderingene
  • kjenner forskningsbaserte prinsipper for å gjenkjenne brudd og deres reparasjon i arbeidsalliansen og kan anvende dem i egen praksis
  • kan kritisk reflektere over emosjonelle og relasjonelle praksiserfaringer og finne konstruktive løsninger for utfordrende situasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle sine emosjonelle, relasjonelle og reflekterende ferdigheter i praksis ved å motta og anvende evalueringer og tilbakemeldinger fra kyndig veileder
  • kan presentere og formidle praksiserfaringer og prosesser i kunstterapi på en selvreflekterende, systematisk og rasjonell måte
  • kan fleksibelt, kreativt og konstruktivt delta i faglige refleksjoner og endre handlingsmønstre for å forbedre kvaliteten i sitt arbeid, inkludert egen praksis

Assessment

Emnet kombinerer samlinger med digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Emnet inkluderer 60 timer praksis.Mellom samlingene vil det være digital praksisveiledning og studentene skal jobbe med studieoppgaven som senere skal presenteres og diskuteres i grupper.

Ferdighetstrening gjennomføres i seminarer. I seminarer med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I seminarer med personlig fokus skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.

Praks i emnet inkluderer minst 60 timer kunstterapipraksis. Praksis kan gjennomføres både som fysiske møter og gjennom digitale arenaer, avhengig av praksiskontekst og klientgruppe. Kunstterapipaksis kan gjennomføres individuelt eller i gruppe, og kan gjennomføres på egen arbeidsplass ved faglig relevans. For mer detaljerte beskrivelser av praksis, se egen plan for praksisopplæring.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger•minimum 90% deltakelse i 60 timer praksis
  • individuell egenevaluering av praksisen på et gitt evalueringsskjema
  • individuelle kunstneriske responsbilder basert på praksiserfaringene, med tradisjonelle eller digitale verktøy

Arbeidskrav kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk. Dersom undervisningen går på engelsk, må presentasjonen holdes på engelsk

Grading scale

Individuell muntlig eksamen, fysisk eller digital som består av:

Presentasjon av en akademisk poster av praksisprosess, 10 min og 15 min diskusjon, Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.

Examiners

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.