Programplaner og emneplaner - Student
JB3200 Journalist in a Globalized World Course description
- Course name in Norwegian
- Journalist i en globalisert verden
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet munner ut i en større reportasje fra et internasjonalt miljø som studenten ikke har arbeidet med tidligere. Emnet bygger videre på journalistiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasje- og undersøkende journalistikk, kildekritikk og research. Studenten skal sette seg inn i relevante teorier om globalisering og internasjonale forhold samt tilegne seg kunnskaper om spesifikke land og tema. Studentene skal gjennom emnet bli dyktige til å drive research og journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø.
Required preliminary courses
Emnet JB2900 må være bestått
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- globale utviklingstrekk, som krig og konflikt, fattigdom, urbanisering og migrasjon og klima- og miljøspørsmål
- kritiske perspektiver på journalistiske framstillinger av andre land i verden
- praktisk journalistisk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø, inkludert kildevern og sikkerhet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre research om globale forhold og utvalgte land
- kan analysere og definere problemstillinger knyttet til arbeid i ukjent miljø
- evner å fortelle journalistisk om overordnete tema
- kan arbeide som journalist under ukjente forhold og håndtere kritiske situasjoner
- behersker utvikling av fortelling, komposisjon, dramaturgi og bildebruk for store reportasjer/dokumentarer på selvvalgt plattform
Generell kompetanse
Studenten har styrket sin
- evne til å jobbe selvstendig journalistisk i ukjente miljøer
- forståelse av så vel global ulikhet som universelle menneskerettigheter
Teaching and learning methods
Undervisningen består av forelesninger i teori og metode, individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid og gruppearbeid. Feltarbeid i ukjent miljø tillegges særlig vekt, både metodisk og teoretisk.
Feltarbeidet skal fortrinnsvis foregå i utlandet, men kan også foregå i Norge. Feltarbeidet skal behandle en selvvalgt problemstilling som relaterer seg til en eller flere overordnete globale problemstillinger (fortrinnsvis migrasjon, urbanisering, turisme, krig og konflikt, fattigdom, sosial utvikling, klima og miljø).
Studenten kan reise på feltarbeid alene, eller samarbeide med én medstudent. Samarbeid fordrer at vanskelighetsgraden på det journalistiske arbeidet heves, både hva angår innhold og teknisk utførelse.
Før avreise skal studentene gjennomføre et obligatorisk førstehjelpskurs i regi av utdanningen. Dersom en student kan dokumentere å ha gjennomført et slikt kurs tidligere, frafaller dette kravet. Manglende gjennomføring av kravet kan få konsekvenser for godkjenning av arbeidskrav 3 (se under).
Course requirements
Det er viktig å ha oversikt over bredden i restaurant og matfagene. Dette emnet tar for seg breddekunnskap om de ulike fag og bransjer som inngår i restaurant og matfagene. Innsikt i HMS er viktig slik at man fra første dag i opplæringen av nye yrkesutøvere innen restaurant og matfag, kan arbeide for å unngå ulykker og skader som fagarbeider.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om de yrkesfag og bransjer som inngår i restaurant og matfagene, de arbeidsmetoder/verktøy som er relevante og kan vurdere behov for HMS tiltak (K2)
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen innen restaurant og matfag i et historisk og kulturelt perspektiv (K3)
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med bransjekunnskap og HMS innen restaurant og matfagene (F1)
- kan bruke og henvise til relevant faglitteratur og forskningsresultater innen bransjekunnskap og HMS for å treffe begrunnede kritiske valg og gjennomføre systematisk arbeid (F5 + F7)
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen bransjekunnskap og HMS, samt kan formidle dette skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingens læring innen bransjekunnskap og HMS (G2)
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innen restaurant- og matfagene (G5)
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, prosjektorienterte læringsaktiviteter, læremiddelproduksjon, veiledning og undervisningsøvelser
Praksis
Den yrkesfaglige praksisopplæringen knyttet til bredden av restaurant og matfagene blir til stor grad gjennomført i dette emnet:
- studentene gjennomfører fem dager yrkesfaglig praksisopplæring tilknyttet utviklingen av læremiddel i bransjekunnskap
- 25 dagers yrkesfaglig praksis må være gjennomført og godkjent før studentene kan meldes opp til eksamen
Examiners
- det skal utvikles et læremiddel i prosjektgruppe om en bransje utenfor eget fagområde. Læremidlet skal være på inntil 20 - 30 sider, og utvikles etter retningslinjer gitt fra faglærer. Arbeidskravet danner grunnlag for muntlig eksamen
- individuelle skriftlige rapporter, dokumentasjon på et omfang av 1200 ord +/- 20% pr. yrke, fra 25 dagers yrkespraksis innen fem fagområder utenfor studentens eget fag-/svennebrevområde
- endelig litteraturliste som godkjennes etter dialog med studentene av fagansvarlig. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur pr. studiepoeng.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Course contact person
Muntlig prosjekteksamen i gruppe, den muntlige gruppeeksamen bygger på læremidlet studentene utvikler i et bransjeprosjekt etter retningslinjer gitt av faglærer. Læremidlet presenteres (30 - 45 min) samlet i gruppe for resten av klassen.
Ny og utsatt eksamen
- dersom gruppen som helhet stryker eller en av studentene i gruppen blir syk eller ikke leverer bidrag til gruppen, vil studenten(e) måtte besvare en 53 timers individuell skriftlig hjemmeeksamen
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.