EPN-V2

JB3100 Freelance Journalism Course description

Course name in Norwegian
Frilansjournalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tilbyr en innføring i de viktigste sidene ved det å jobbe som frilansjournalist i dagens mediemarked. Emnet behandler særlig organisering, økonomi og etikk, samt praktiske råd og tips som skal sette studentene bedre i stand til å lykkes som frilanser.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i journalistikk har progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • hvordan man etablerer seg som frilanser
  • frilansøkonomi
  • idéutvikling, pitching og salg
  • mediebransjenes krav og forventinger
  • ulike profesjonsroller knyttet til medieproduksjon
  • hvordan opptre profesjonelt i sosiale medier

Ferdigheter

Studenten kan

  • etablere et enkeltpersonsforetak
  • utvikle en sak fra idé til ferdig produkt
  • pitche en sak til en redaksjon
  • markedsføre seg selv
  • skille mellom journalistikk og annen medieproduksjon

Generell kompetanse

Studenten har

  • styrket sin evne til å fungere som frilanser i dagens mediesituasjon
  • økt innsikt i de etiske gråsonene mellom innholdsproduksjon og redaksjonelt stoff
  • økt innsikt i rammevilkårene for frilansjournalister i dagens mediemarked

Teaching and learning methods

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på ca. 100 sider der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven har et omfang på 60 studiepoeng, og utarbeides individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes i et eget vedlegg til studieplanen.

Course requirements

Gjennomført og bestått MAYP4100/MAYPH4100, MAYP4201/MAYPH4201 og MAYP4300/MAYPH4300 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og/eller i arbeidsliv
  • behersker relevant vitenskapsteori og metode for det yrkespedagogiske fagfeltet
  • har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori relatert til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et større, selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid i form av en masteroppgave
  • kan innhente, analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder
  • kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • kan argumentere og redegjøre for faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bidra til nytenking og utvikling av ny yrkespedagogisk kunnskap og praksis
  • kan reflektere over egen forskerrolle og bidra i å veilede andre i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid 
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger

Permitted exam materials and equipment

Individuelt arbeid med masteroppgaven, veiledning i læringsgrupper og individuell veiledning. Forelesninger, skriveseminarer, litteraturstudier.

Grading scale

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke tradisjonell veiledet praksis i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til reelle praksissituasjoner.

Arbeidskrav

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Studiet legger vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Studenten skal:

  • delta på studiesamlinger (80 prosent tilstedeværelse kreves)
  • levere et refleksjonsnotat 6 og 7. semester, individuelt, på 2-3 sider
  • levere en prosjektbeskrivelse på 4-5 sider i løpet av 5. semester
  • utarbeide et kort sammendrag (maks ½ side) på norsk og engelsk til bruk som presentasjon ved digital publisering

Examiners

Masteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Oppgaven kan utformes som en monografi, se alternativ 1 nedenfor, eller i artikkelformat med overbyggende kappe, se alternativ 2 nedenfor. Alternativ 2 gjelder kun for studenter som startet på studiet høsten 2021 eller senere.

Eksamen består av en vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på inntil 40 minutter. Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

 Alternativ 1: Vitenskapelig monografi

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig monografi.
  • Omfang 25.000 ord +/- 10%, ved samskriving 30.000 ord +/- 10%

 

Alternativ 2 - Artikkel med overbyggende kappe

  • Studenter kan skrive en vitenskapelig artikkel med overbyggende kappe. Omfang på artikkelen blir bestemt av forfatterveiledningen til det enkelte tidsskrift. Det er ikke krav om publisering.
  • Omfang på overbyggende kappe: 8.000 ord +/- 10%, ved samskriving 10.000 ord +/- 10% ord

Utdypende formelle krav til masteroppgaven er utarbeidet og ligger på OsloMets læringsplattform

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang.

Course contact person

Alle hjelpemidler tillatt