EPN-V2

JB2250 The Art of the Story: Storytelling Across Media Platforms Course description

Course name in Norwegian
Kunsten å fortelle: Historiefortelling på tvers av medier
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

er et fordypningsemne i fortellende journalistikk som lar studentene utforske journalistisk fortelling og håndverk i dybden. Emnet bygger videre på det obligatoriske emnet Journalistisk fortelling fra tredje semester. Studentene skal arbeide grundig med fortellende metoder, språk, stil og andre virkemidler innenfor de ulike featuresjangrene, spesielt reportasje og portrett. Det legges særlig vekt på en fordypning i reportasjesjangeren, som forutsetter at journalistens tilstedeværelse på ulike arenaer kommer tydelig frem i teksten, gjerne gjennom scenisk fortelling. Studentene vil arbeide med skrift, lyd og/eller video.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått emnet JB2200 Journalistisk fortelling og JB2210 Reaksjonspraksis.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har:

  • dybdekunnskap om dramaturgi og fortellerteknikker
  • forståelse for ulike medieformaters særpreg og egenskaper i journalistiske fortellinger
  • forståelse for hva slags ideer som egner seg til å lage fortellende journalistikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • benytte ulike dramaturgiske modeller
  • gjøre observasjoner og intervjuer for journalistiske fortellinger
  • skildre gjennom scener
  • utvikle fortellinger, komposisjon, dramaturgi og bildebruk for store reportasjer/dokumentarer på selvvalgt plattform
  • bruke lyd, bilde og tekst i samspill for å styrke fortellerteknikken
  • starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over hvordan ulike medieformater egner seg til ulike fortellende prosjekter
  • formidle journalistiske fortellinger på en engasjerende og etisk forsvarlig måte
  • analysere og vurdere journalistiske fortellinger med et kritisk og reflektert blikk.

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • Praktisk produksjon for nett med skrift, lyd, foto og video
  • Workshop og forelesninger i plenum (med gruppearbeid)
  • Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • Individuell/gruppevis oppgaveløsning med tilbakemelding fra medstudenter og lærer

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Course requirements

I tredje års studiet forberedes studenten til å gå inn i en utfordrende mote- og tekstilindustri, som klesdesigner eller produktutvikler, med en egen kreative visjon. Emnets fokus retter seg mot bærekraftige materialkvaliteter og produksjon av produkter ved hjelp av teknologi og systemer i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø.

Emnet har en praktisk og teoretisk komponent, som omhandler emnet bærekraft rundt kommersiell og konseptuell motedesign hvor videreføring av manuelle arbeidsmetoder overføres til digitale systemer.

Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Assessment

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Presentasjon av praksisopphold og erfaringer fra KDM 2420 Corporate Internship inngår i starten av emnet. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner, utstillinger/seminarer og bedriftsbesøk vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen:

  • Utforming av digital mønsterkonstruksjon
  • 80% tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter som er knyttet til prosjektet. Obligatorisk tilstedeværelse synliggjøres i timeplanen (TP) før studiestart.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Bestått- ikke bestått.

Course contact person

En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene.

Ekstern sensor brukes jevnlig.