EPN-V2

JB2240 Dig Deeper - Specialization in investigative journalism Course description

Course name in Norwegian
Grav dypere - fordypning i undersøkende journalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Kurset gir mulighet til å fordype seg i gravejournalistikkens metoder og verktøy. Studentene skal selv produsere et større graveprosjekt i tekst, lyd eller video tilrettelagt for en digital plattform. Deltagelse på konferansen DATA-Skup kan være en integrert del av emnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått JB2210 Reaksjonspraksis

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over ulike avanserte undersøkende metoder
  • har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy for behandling, systematisering og presentasjon av relevant informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om programmering

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre og styre et undersøkende, journalistisk prosjekt
  • kan anvende avanserte, undersøkende metoder for innsyn og innhenting av informasjon
  • kan anvende databehandling og -analyse
  • kan skille ut meningsfull og relevant statistikk fra et datasett
  • kan starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere etisk over eget arbeid
  • kan analysere et undersøkende, journalistisk prosjekt og tilhørende metodebruk

Teaching and learning methods

Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et eller flere journalistisk gravearbeid. Undervisningen organiseres i seminarform med forelesninger, workshops og praktiske øvelser.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

· Arbeidskrav 1: Prosjektskisse til et undersøkende prosjekt (omfang ca. 4 sider). Gruppevis.

· Arbeidskrav 2: Deltakelse på workshop i databehandling og -analyse, hvor man bla bygger et datasett. Datasettet leveres gruppevis i etterkant av workshopen. Individuelt. Varighet inntil en uke.

· Arbeidskrav 3: Produsere et graveprosjekt i tekst, lyd og/eller video. Gruppevis.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytter.

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen. 

For å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytte, er det obligatorisk oppmøte på 80 prosent av undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig. I tillegg er det obligatorisk oppmøte på det første gruppeveiledningsmøtet, etter det må minst én fra gruppa møte.

Assessment

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.

Undervisningen starter i høstsemesteret, avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikkHar utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
  • Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

Generell kompetanse

Studenten

  • Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og datagrunnlag

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter.

Obligatoriske aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Én obligatorisk veiledning der studenten legger fram prosjektskisse og problemstilling for bacheloroppgaven til godkjenning. Veiledningen må finne sted før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

For utfyllende informasjon om deltakelse i obligatoriske aktiviteter, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, samlings- og nettbasert (180 studiepoeng).