EPN-V2

JB2220 Investigative journalist`s methods Course description

Course name in Norwegian
Gravejournalistens undersøkende metoder
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Dette er et felles introduksjonsemne til undersøkende metoder, hvor studentene skal opparbeide seg en grunnleggende forståelse av gravejournalistikkens samfunnsrolle i den norske velferdsstaten og de mest grunnleggende metodene for gravejournalistikk.

Undervisningsspråk er norsk. 

Required preliminary courses

Emnet JB2210 Redaksjonspraksis må være bestått.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene skal få kunnskap om

  • Den undersøkende journalistikkens samfunnsrolle
  • Ulike digitale verktøy for å hente inn, behandle og analysere relevante data
  • Faktasjekk, kildekritikk, (digitalt) kildevern, innsynsrett, relevante lovverk og tilsvar/samtidig imøtegåelse i undersøkende journalistikk
  • Hvordan man organiserer en frilansøkonomi og enkeltpersonfortak som undersøkende journalist

Ferdigheter

Studenten kan

  • Gjøre kildekritiske vurderinger og utøve kildevern
  • gjøre avanserte søk for å hente inn kompleks informasjon fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
  • skaffe seg innsyn og klage på avslag
  • behandle informasjon systematisk, faktasjekke den og formidle den journalistisk i et klart og enkelt format

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over gravejournalistikkens samfunnsrolle i den norske velferdsstaten

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger, seminarundervisning og praktiske øvelser i undersøkende metoder. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver.

Emnet har fire læringsmapper:

  • Mappelevering 1: Benytte innsynsretten og evt klage på avslag (valgfri sak)
  • Mappelevering 2: Fremskaff all informasjon du kan om en offentlig person (adresse, alder, status (CV), inntekt, eiendom, eierskapsinteresser, aksjer, verv, nettverk etc.) gjennom bruk av journalistiske metoder.
  • Mappelevering 3: Finn en gravesak i pressen du mener oppfyller pressens samfunnsrolle som vaktbikkje (gruppepresentasjon på inntil 20 minutter)
  • Mappelevering 4: Design et undersøkende prosjekt med en problemstilling og to hypoteser (Gruppevis).

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger innen gitte frister, mister retten til å få tilbakemelding.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Course requirements

Student BEST - Better and systematic team training is a teaching program in collaboration between the nursing, radiography, bioengineering and paramedic education, specialisation in anesthesia nursing (master) at OsloMet and the medical education at University of Oslo. The learning program uses simulation in teams and is used as a training method in receiving and stabilising trauma. The main focus is communication and interaction in an interprofessional group.

The interdisciplinary teaching programme is in the 3rd year of study and the students will follow the prior knowledge requirement for the other courses - Passed 1 year, SYKK/SYKP2100, SYKK / SYKP-PRA21 and PRA30 - to be able to participate here.*

* For year group 2022 at OsloMet, passed the first year of study, SYKK/SYKPPRA20, SYKK/SYKP1060, SYKK/SYKP200 and SYKK/SYKPPRA30.

Assessment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of skills and competence:

Skills

The student

  • can apply professional knowledge to contribute to collaboration in an interdisciplinary team

Competence

The student

  • can assess their own professional role in an interdisciplinary context

Permitted exam materials and equipment

The teaching program lasts one week, but each student only participates for 2 days. The learning activities are carried out in interprofessional student groups and take place at the SF unit at OsloMet (students nursing Pilestredet in Pilestredet and students nursing Kjeller at Kjeller).

Grading scale

The following interdisciplinary teaching programme must have been approved:

  • simulation Student BEST – 2 days

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.