Programplaner og emneplaner - Student
JB2000 Feature Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Featurejournalistikk
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Basic economic knowledge is pivotal for journalists reporting and understanding of contemporary societies. In this course, students will learn basic economics, statistics and accounting in order to do investigative journalism on economic issues and finance. Using companies as cases, students will learn to reflect critically on economics and analyse financial statements.
Language of instruction is English.
-
Required preliminary courses
Bachelorstudiet i journalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:
Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- fortellerteknikk og ulike fortellermodeller
- featurespråkets kjennetegn og andre virkemidler i featurejournalistikken
- metoder i featurejournalistikken
- featurejournalistikk i skrift, lyd og video
Ferdigheter
Studenten
- behersker metoder, språk, stil og andre virkemidler i featuresjangrene reportasje og portrett
- kan fortelle med bilder
- kan observere og skildre
- kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske sider ved featurejournalistikken
- behersker digitale verktøy og fortellerteknikker
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle journalistiske fortellinger på en engasjerende måte
- reflektere over hvilke faglige virkemidler som egner seg for formidling av journalistiske fortellinger
- reflektere over egen rolle og ståsted, spesielt knyttet til observasjon, iscenesettelse og rekonstruksjon
-
Teaching and learning methods
The course is organized in gatherings of intensive tuition, with lectures, workshops, group presentations and discussions.
The teaching takes place in person, on campus.
-
Course requirements
Det er tre obligatoriske oppgaver knyttet til emnet. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Den første oppgaven er en liten produksjonsoppgave, samt idéskisser til to portretter og to reportasjer på én til to sider.
Arbeidskrav 2 og 3: De to siste er store produksjonsoppgaver (reportasje og portrett), hver med et refleksjonsnotat på mellom fire og seks sider.
I praktiskjournalistiske oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer, men et minimum for å få godkjent arbeidskravene er følgende:
Skrift: portrett 7 000 tegn (inkl. mellomrom), reportasje 7 000 tegn (inkl. mellomrom)
Lyd: portrett 5 minutter, reportasje 5 minutter
Video: portrett 4 minutter, reportasje 4 minutter
Ytterligere informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av undervisningsplanen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.
Formålet med oppgavene er at studentene skal oppøve evnen til å praktisere teorien i emnet. Studentene skal løse produksjonsoppgavene med hovedvekt på det mediet de har valgt å spesialisere seg i (skrift, lyd eller video).
Studentene får veiledning i utviklingen av hver produksjon. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Alle tre oppgaver må være levert innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Alle arbeidene som leveres inn i løpet av kurset kan gjenbrukes og bearbeides som en del av det som leveres inn til eksamen.
-
Assessment
Participation during class sessions is mandatory. Students who have more than 20 percent absence from class sessions will have to hand in an additional assignment. Students who have more than 25 percent absence from class sessions will not be qualified to take the exam.
The coursework requirements consist of three obligatory assignments. Two of the assignments will be related to the practice of economic/financial journalism, while the third is a discussion assignment focusing on a subject from the required reading. All three assignments must be handed in within the deadline and approved before the student can take the exam.
Each group will consist of approximately 5 students. The purpose of the first assignment is to learn about a case of financial crime and by sharing the knowledge between the groups, everyone should become better acquainted with current trends in international financial crime. The first assignment will be a group work in which students will investigate literature about a recent financial scandal involving corruption. The group will present their findings in an oral presentation lasting 15 to 20 minutes, and after the presentation, they will upload their power point to Canvas.
The second assignment will also be a group work, in which students will discuss and give an oral presentation on a portion of the reading list in front of all the students. The purpose of this assignment is to learn from existing literature relevant for the course and to facilitate learning between groups and students. Like the first assignment, the oral presentation should be 15 to 20 minutes and after the presentation, the students can upload their power point to Canvas.
The third and final assignment will be individual, and will require students to use the knowledge acquired during the work on assignments 1 and 2 to write a short op-ed analysing the issue at stake from a journalistic, economic, or juridical perspective. The purpose of this assignment is to train students to formulate complex issues in a clear and readable way designed for a general audience. This assignment will not have an oral presentation, instead, students should upload a word document of approximately 1 page on Canvas.
If the assignment is not approved, the student may hand in a new, improved version within a set deadline. In the event of illness or other documented absence for compelling reasons, special deadlines can be agreed with the lecturer. If a student fails to submit work within the deadline stipulated in the course plan or agreed with the lecturer, the assignment cannot be submitted, and the student will lose the right to take the exam.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F
-
Examiners
Det benyttes to sensorer på alle oppgaver, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Course contact person
Roy Krøvel