Programplaner og emneplaner - Student
JB2000 Feature Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Featurejournalistikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
To sensorer
Required preliminary courses
Se programplanen.
Learning outcomes
Emnet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:
- Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager:
- samling: Planverk (1. semester)
- samling: Organisering (1. semester)
- samling: Digital kompetanse (2. semester)
- samling: Utstyr og ressurser (2. semester)
- To litteratur-webinarer (fordelt på to semester)
- To arbeidskrav (fordelt på to semester)
- Veiledning
- Eksamenssamling (muntlig/digital): Avslutter studiet i 2. semester
Fem kompetanseområder
Emnet er bygget opp av fem kompetanseområder. Kompetanseområdene omfatter arbeidet med digital modenhet i skolen gjennom følgende temaer:
- Ledelse for digitalisering i skolen
- Planverk
- Organisering
- Digital kompetanse
- Utstyr og ressurser
Tema 1: Ledelse for digitalisering i skolen
Ledelse for digitalisering i skolen vil utgjøre et integrert element i de øvrige fire kompetanseområdene (tema 2-5 nedenfor). Temaet vil gi studentene kunnskap om hva som kjennetegner lærings- og innovasjonskulturer og forståelse for at kultur og læring og innovasjon ikke er en forutsetning for å sette i gang og drive digital omstilling, men noe som må utvikles og vedlikeholdes parallelt med og i selve omstillingsprosessene gjennom involvering og utvikling av kompetanse. Sentrale problemstillinger under temaet ledelse for digitalisering i skolen og dermed i hele videreutdanningsemnet vil være:
- Hvordan balansere krav til digital modenhet og behov for digitale omstillingsprosesser i skolen?
- Hvordan ta eierskap til digitale omstillingsprosesser og fremstå som rollemodell i det å skape aktiv lærings- og innovasjonskultur?
- Hvordan håndtere dilemmaer, motsetninger og interessekonflikter i omstillingsprosesser generelt og digitale omstillingsprosesser spesielt?
Tema 2: Planverk
Dette temaet omhandler sentrale utfordringer som knytter seg til et helhetlig planverk for digitalisering i skolen. Dette omfatter planer og strategier på nasjonalt nivå og skoleeiernivå. Digitaliseringsarbeid i skolen må knyttes til nasjonale læreplaner og skoleeiers mål og rammer for digitalisering. . Temaet gir kunnskap om styringsdokumenter og planer på overordnet nivå med utgangspunkt i begrepet digital modenhet og elevenes digitale kompetanse. Dette omfatter følgende problemstillinger:
- Hvordan forstå et helhetlig planverk for digitalisering?
- Hvordan lede analyseprosesser for kartlegging av digitaliseringsbehov i egen skole?
- Hvordan skape oppslutning om endringsbehov og dokumentere og formidle resultater av forbedringer?
Tema 3: Organisering
Temaet vil omfatte lederutfordringer l i tilrettelegging for gode digitale systemer, infrastruktur og prosesser for pedagogiske og administrative oppgaver i skolen. Temaet tar videre for seg hvordan alle ansatte kan involveres og bidra i arbeidet med digital utvikling av skolen og hvordan dette arbeidet kan organiseres. Dette omfatter ferdigheter i dialog med lærerne og andre ansatte om hvordan skolens organisering bør og kan være, inkludert organisering for en virtuell hverdag som kan understøtte påbud om hjemmekontor og ledelse og undervisning via digitale flater.
- Hvilke organisatoriske betingelser virker fremmende og hemmende for skolens utviklingsarbeid?
- Hvordan styrke ansattes eierskap, medvirkning og samarbeid i prosesser for digitalisering?
- Hvordan balansere digitale systemer som gir forbedret infrastruktur, samhandling og fleksibilitet mot behov for risikovurdering og styring?
Tema 4: Digital kompetanse
Temaet omfatter kunnskap om lederutfordringer i det å legge til rette for kontinuerlig utvikling av digital kompetanse for alle skolens ansatte. I arbeidet med dette temaet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i å utvikle lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og å lede skolens profesjonelle fellesskap i arbeid med digitalisering. Begrepet «profesjonelle fellesskap» betyr å skape og utvikle en kollektivt forpliktende kultur for å styrke elevenes læring, lærernes ferdigheter i samarbeid om undervisning, et tillitsbasert klima og ledelse som fremmer inkluderende og effektive læringsarenaer.
- Hvordan skape og vedlikeholde læringsarenaer med læringssentrerte møter og profesjonelle diskusjoner?
- Hvordan utvikle pedagogiske analysekapasitet og rutiner for observasjon av praksis i kollegiet?
- Hvordan best utnytte ildsjeler og endringsagenter i kompetanseheving av skolens ansatte og hvordan legge til rette for formell og uformell kompetanseheving.
Tema 5: Utstyr og ressurser
Temaet omfatter kunnskaper om lederutfordringer som knytter seg til skolens bruk av og behov for digitalt utstyr, herunder hvordan kartlegge behov for utstyr på skolen, å sikre tilstrekkelig tilgang til digitale ressurser av god kvalitet og samarbeid med kommunen om anskaffelse. Oppgraderinger og anskaffelser må understøtte skolens mål og planer, og må videre være knyttet til temaet organisering og utviklingen av de ansattes kompetanse. Dette omfattes av følgende problemstillinger:
- Hvordan skape integrasjon mellom læringsplattformer, digitale læremidler og skoleadministrative systemer som er fleksible og som kan tilpasses fremtidige behov?
- Hvordan bidra til samarbeid med skoleeier og brukere om sammenhenger mellom digitale læringsprosesser, - ressurser og utstyr?
- Hvordan sikre kompetanse i forhandlinger og beslutningstaking om anskaffelse av digitalt utstyr og infrastruktur?
Teaching and learning methods
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:
- Produksjon for nett med skrift, lyd, foto og video.
- Seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere.
- Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver.
- Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum.
- Individuell oppgaveløsning med tilbakemelding.
Course requirements
Det er tre obligatoriske oppgaver knyttet til emnet. Den første oppgaven er en liten produksjonsoppgave (reportasje). De to siste er store produksjonsoppgaver (reportasje og portrett), begge med et refleksjonsnotat på mellom fem og åtte sider.
Formålet med oppgavene er at studentene skal oppøve evnen til å praktisere teorien i emnet. Studentene skal løse produksjonsoppgavene med hovedvekt på det mediet de har valgt å spesialisere seg i (skrift, lyd eller video). Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av undervisningsplanen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.
Studentene får veiledning i utviklingen av hver produksjon. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Alle tre oppgaver må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. For utfyllende opplysninger om arbeidskrav, se programplanens generelle del.
Assessment
Se fagplanen.
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Se fagplanen.
Course contact person
Se fagplanen.