Programplaner og emneplaner - Student
JB1640 The Role of the Journalist Course description
- Course name in Norwegian
- Journalistrollen
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en gir en dypere innføring i journalistrollen og journalistikkens betydning for et demokratisk samfunn. Studentene lærer mer om kjernebegreper i den journalistiske arbeidsprosessen, som kildekritikk, etikk og uavhengighet. De blir kjent med medielovgiving og opphavsrett, og de skal produsere litt mer omfattende journalistiske saker enn i første semester, blant annet i forbindelse med live-sendinger.
Undervisningsspråket er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- journalistrollen i et demokratisk samfunn
- juss og presseetikk
- breaking-, rykk- og krisejournalistikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre presseetiske vurderinger
- kan vurdere andres journalistikk kritisk
- kan benytte ulike fortellergrep
- kan gjennomføre live-sendinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere og reflektere over egen integritet som journalist
- kan orientere seg i nyhetsbildet og samfunnsdebatten
Teaching and learning methods
Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- nyhetsproduksjon og live-sendinger i redaksjonsgrupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Course requirements
For å sikre studentenes læringsutbytte er det er obligatorisk å delta på 80 prosent av forelesningene og det praktiske redaksjonsarbeidet. Formålet med redaksjonsarbeidet er å gi praktisk og teoretisk øvelse og refleksjon.
Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire obligatoriske arbeidskrav. Formålet med oppgavene er å gi teoretiske og praktiske øvelser knyttet til pensum og undervisning for å styrke forståelsen av journalistikken som profesjon:
- Arbeidskrav 1: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot to uker. Individuell metoderapport på 2-3 sider.
- Arbeidskrav 2: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot to uker. Individuell metoderapport på 2-3 sider.
- Arbeidskrav 3: Direktesending/direkterapportering lyd med gjennomføringsperiode på opp mot tre dager. Studentene fyller ulike roller: Research, programleder, lage innslag, teknikk, strømming, lansering m.m.
- Arbeidskrav 4: Direktesending/direkterapportering video med gjennomføringsperiode på opp mot tre dager. Studentene fyller ulike roller: Research, programleder, lage innslag, teknikk, strømming, lansering m.m.
I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.
Alle arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen de fastlagte fristene for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, kan studenten levere en forbedret versjon én gang innen en gitt frist.
I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.
Assessment
Emnet avsluttes med en skoleeksamen på 6 timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Mathias Bohlin Falch.