EPN-V2

JB1630 Media, Power og Society Course description

Course name in Norwegian
Medier, makt og samfunn
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Studentene skal tilegne seg kunnskap om medienes makt og samfunnsrolle. De vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold og medierepresentasjon. De skal også tilegne seg god forståelse av skillet mellom journalistikk og kommunikasjon. Undervisningsspråket er norsk.

Required preliminary courses

Emnet er en innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk, med vekt på verktøyene studentene skal bruke videre i studiet. Studentene skal også lære journalistisk research. Studentene får også en innføring i kjernebegreper som presseetikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.

Undervisningsspråket er norsk.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk
  • har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk 

Ferdigheter

Studenten

  • kan drive journalistisk research
  • behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer
  • kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling

Course requirements

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the context of the substance abuse field: socio-political and academic development, key laws and organisation of the field
  • different perspectives and approaches to substance abuse and addiction in Norway, and other countries
  • the relationship between substance abuse and mental health, integrated approaches and treatment interventions
  • substance abuse and gender
  • consequences for children living with substance abuse/addiction in the family

Skills

The student can

  • is able to make some comparisons of perspectives and approaches with at least one other country
  • talk with users with substance abuse problems to assess, prevent and implement change processes in cooperation with users in different parts of the social and health care sector
  • show respect for the other person’s independence and autonomy
  • cooperate and take the initiative to implement interdisciplinary and inter-agency cooperation

General competence

The student can

  • reflect on ethical dilemmas in the field
  • describe how measures at different levels must be facilitated and coordinate services for user groups
  • reflect on myths and realities in the field of substance abuse/addiction

Assessment

The teaching takes place with in-person attendance on campus, and will take place as group teaching and lectures. We will also use VR glasses as part of the educational plan.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes intern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.