Programplaner og emneplaner - Student
JB1630 Media, Power og Society Course description
- Course name in Norwegian
- Medier, makt og samfunn
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal tilegne seg kunnskap om medienes makt og samfunnsrolle. De vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold og medierepresentasjon. De skal også tilegne seg god forståelse av skillet mellom journalistikk og kommunikasjon. Undervisningsspråket er norsk.
Required preliminary courses
Emnet er en innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk, med vekt på verktøyene studentene skal bruke videre i studiet. Studentene skal også lære journalistisk research. Studentene får også en innføring i kjernebegreper som presseetikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.
Undervisningsspråket er norsk.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk
- har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk
Ferdigheter
Studenten
- kan drive journalistisk research
- behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer
- kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling
Course requirements
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has knowledge of
- the context of the substance abuse field: socio-political and academic development, key laws and organisation of the field
- different perspectives and approaches to substance abuse and addiction in Norway, and other countries
- the relationship between substance abuse and mental health, integrated approaches and treatment interventions
- substance abuse and gender
- consequences for children living with substance abuse/addiction in the family
Skills
The student can
- is able to make some comparisons of perspectives and approaches with at least one other country
- talk with users with substance abuse problems to assess, prevent and implement change processes in cooperation with users in different parts of the social and health care sector
- show respect for the other person’s independence and autonomy
- cooperate and take the initiative to implement interdisciplinary and inter-agency cooperation
General competence
The student can
- reflect on ethical dilemmas in the field
- describe how measures at different levels must be facilitated and coordinate services for user groups
- reflect on myths and realities in the field of substance abuse/addiction
Assessment
The teaching takes place with in-person attendance on campus, and will take place as group teaching and lectures. We will also use VR glasses as part of the educational plan.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.