Programplaner og emneplaner - Student
JB1620 The News Journalist at Work - Internal Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Nyhetsjournalisten i arbeid - intern praksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal øve praktisk på kunnskapen og ferdighetene de tilegner seg i første semester, ved å utvikle og produsere flermediale nyhetssaker og innhold til sosiale medier i mindre redaksjonsgrupper.
Undervisningsspråket er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan nyheter utvikles fra idé til ferdig sak i en redaksjon
- intervjuteknikk
- hvordan man lager enkle saker for sosiale medier
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide kritisk med kilder
- kan fylle ulike roller i en redaksjon
- kan produsere flermedial nyhetsjournalistikk
- kan tilpasse nyhetssaker til ulike plattformer og sosiale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan jobbe selvstendig med egne ideer
- samarbeide med andre i et redaksjonsmiljø
Teaching and learning methods
Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- nyhetsproduksjon i redaksjonsgrupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Emnet har tre læringsmapper (mappeleveringer):
- Mappe 1: Hver student produserer en kort nyhetssak like etter studiestart, for eksempel i forbindelse med politiske valg. Individuell metoderapport.
- Mappe 2: Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Individuell metoderapport.
- Mappe 3: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid for utdanningens nettavis. Individuell metoderapport.
For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.
I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper til fastsatt frist og/eller møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.
Course requirements
Denne videreutdanningen gir en bred innføring i livsløpsplanlegging av bærekraftig nybygging, ombygging og oppgradering. Livsløpsplanlegging i byggeprosjekter omhandler prinsipper og prosedyrer for utførelse og forvaltning av bygningers varighet.
Emnet svarer på byggenæringens etterspørsel etter mer kunnskap om potensial for ombruk gjennom ombygging / transformasjon av bygg og gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig i forbindelse med det grønne skiftet. Emnet gir innsikt i tekniske-, miljømessige-, økonomiske- og sosiale aspekter i byggeprosjekter.
Den teknologiske utviklingen skjer raskt og det kommer stadig nye regler, direktiver og standarder samt politiske målsettinger som krever mer kunnskap om bærekraftig design og oppgradering av eksisterende bygg. Dette studiet formidler kunnskap om relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
- konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
- tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
- gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
- FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
- samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
- ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
- gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
- identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
- kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid
Permitted exam materials and equipment
Fysiske samlinger på campus i Oslo på 2 dager hver, i tillegg til 2 digitale samlinger med organisert undervisning der det også vil bli gjort opptak som legges ut til deltakerne i læringsplattformen, og som vil være tilgjengelig i hele undervisningsperioden.
Samlingene er en blanding av forelesninger (inkludert eksperter fra næringslivet), og veiledet arbeid i grupper.
Grading scale
Innlevering av 3 skriftlige arbeidskrav (700-1400 ord)
Examiners
Innlevering av skriftlig prosjektoppgave, enten individuell (1750-2100 ord i tillegg til evt appendiks) eller i gruppe på 2 personer (3500-4200 ord i tillegg til evt appendiks).