Programplaner og emneplaner - Student
JB1620 The News Journalist at Work - Internal Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Nyhetsjournalisten i arbeid - intern praksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal øve praktisk på kunnskapen og ferdighetene de tilegner seg i første semester, ved å utvikle og produsere flermediale nyhetssaker og innhold til sosiale medier i mindre redaksjonsgrupper.
Undervisningsspråket er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hvordan nyheter utvikles fra idé til ferdig sak i en redaksjon
- intervjuteknikk
- hvordan man lager enkle saker for sosiale medier
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide kritisk med kilder
- kan fylle ulike roller i en redaksjon
- kan produsere flermedial nyhetsjournalistikk
- kan tilpasse nyhetssaker til ulike plattformer og sosiale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan jobbe selvstendig med egne ideer
- samarbeide med andre i et redaksjonsmiljø
Teaching and learning methods
Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- nyhetsproduksjon i redaksjonsgrupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Emnet har tre læringsmapper (mappeleveringer):
- Mappe 1: Hver student produserer en kort nyhetssak like etter studiestart, for eksempel i forbindelse med politiske valg. Individuell metoderapport.
- Mappe 2: Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Individuell metoderapport.
- Mappe 3: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid for utdanningens nettavis. Individuell metoderapport.
For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.
I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper til fastsatt frist og/eller møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.
Course requirements
Følgende aktiviteter er obligatoriske:
- Delta i redaksjonsarbeid/intern praksis (workshop/samlinger med varighet opp mot to uker). Studenter som ikke deltar, mister eksamensretten.
Det er obligatorisk å delta på 80 prosent av den øvrige undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å sikre studentenes læringsutbytte, og gi studentene praktisk trening og erfaring med å arbeide som journalister i en redaksjon.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.
Mappa gis en samlet karakter (bestått/ikke bestått).
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått / ikke bestått
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.