Programplaner og emneplaner - Student
JB1400 Multimedia News Journalism 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Flermedial nyhetsjournalistikk 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students shall develop further knowledge and skills acquired in the previous term, and they shall have a good command of the news reportage as a genre on distinct media platforms (web, tv and radio). The students shall have theoretical knowledge about important sectors in society, like politics and court, and shall be able to work journalistically on these subjects.
Required preliminary courses
Dette er det andre studieemnet i norsk tegnspråk og har et undervisningsomfang tilsvarende 7 uker. Det bygger videre på TGSP1100 og omfatter både praktisk ferdighetstrening i norsk tegnspråk og grunnleggende kunnskap om døves kultur og historie.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Kjenner til grunnleggende grammatikk i norsk tegnspråk
- Kjenner til ulike perspektiver på døve og tegnspråklige
- Kjenner til hva som skiller tegnspråk fra talespråk
Ferdigheter
Studenten
- kan avlese enkle tekster med kjent kontekst
- kan produsere enkle uttrykk og setninger knyttet til dagligdagse emner
- kan delta i en tilpasset samtalesituasjon om dagligdagse emner
Generell kompetanse
Studenten
- kan fortelle både i monologer og dialoger
- kan enkle strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter
- Arbeidskrav 3: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
- Arbeidskrav 4: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk tegnspråk som språk og i historisk perspektiv.
- Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Assessment
Eksamen er en individuell muntlig eksamen hvor studenten skal besvare spørsmål og gjennomføre en samtale med en sensorkommisjon knyttet til et tema. Temaet velges av studenten blant fem temaer studenten får beskjed om på forhånd. Temaene sendes ut 24 timer før første kandidat skal inn til eksaminasjon hos sensorkommisjonen. Varighet 10-15 minutter.
Eksamen gjennomføres på norsk tegnspråk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått
Grading scale
Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Examiners
Studentene bygger videre på TGSP1100 og lærer et grunnleggende vokabular, håndalfabet, skille mellom ulike setningstyper, uttrykke negasjon og bekreftelse på forskjellige måter, bruk av retninger og plasseringer i tegnrommet, bruke strategier for avlesning og strategier for å sikre kommunikasjon og unngå misforståelser, og grunnleggende kunnskaper om hvordan norsk tegnspråk er bygd opp, og om hvem som bruker det. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).
Course contact person
Yngve Benestad Hågvar