EPN-V2

ITPE2100 Human Computer Interaction Course description

Course name in Norwegian
Menneske maskin interaksjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Studenten skal tilegne seg kunnskaper om design og evaluering av brukergrensesnitt. Studenten skal utvikle ideer fra skisser til konkret design ved hjelp av prototypingsteknikker, og bruke prototypene for å få tilbakemelding fra brukere. Studentene skal videre tilegne seg kunnskap om prinsipper for visuelt design, persepsjon og kognisjon for å kunne utvikle nyttige og brukervennlige interaktive systemer.

  • Required preliminary courses

    The language is English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.

    This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).

    The course deals with public health and health management. In the Public Health Act, public health is defined as “the state and distribution of health in the population”. The course deals with the distribution of health challenges in the population based on risk factors related to health. Education, work and living conditions and international guidelines are elements affecting disease, illness, health and quality of life in the population at individual, group and societal level. Several of the international sustainability goals direct attention to countering public health risk factors.

    Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.  For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
    • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
    • kan forklare hva brukervennlighet betyr
    • kan forklare fagets spesifikke terminologi
    • har kunnskap om kognisjon relatert til brukergrensesnitt

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • utvikle brukergrensesnitt med høy brukervennlighet
    • utføre behovsanalyser
    • kommunisere designideer ved hjelp av skisser utforme lavoppløsningsprototyper
    • evaluere brukergrensesnitt ved hjelp av heuristikker
    • måle brukeres ytelse på brukergrensesnitt og anvende enkel statistikk
    • utføre brukertester
    • organisere informasjon visuelt
    • anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kjenner til prinsipper for design
    • kjenner til teknikker for evaluering av interaktive systemer
    • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
  • Teaching and learning methods

    The student must have been admitted to the study programme.

  • Course requirements

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

    Knowledge

    The student 

    • can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
    • can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
    • can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
    • can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
    • is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
    • can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
    • can describe the goals for sustainable development and their significance for public health

    Skills

    The student can

    • reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
    • find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
    • reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
  • Assessment

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • En individuell oppgave
    • To gruppearbeider

    I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    None

  • Examiners

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.