EPN-V2

ITPE2100 Human Computer Interaction Course description

Course name in Norwegian
Menneske maskin interaksjon
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet handler om analyse, design, implementasjon og anvendelse av de algoritmene og datastrukturene som brukes i vanlig og avansert databehandling. Emnet bygger på emnene DAPE1300 Diskret matematikk, DAPE1400 Programmering og DATS1600 Programutvikling.

Required preliminary courses

To sensorer (én intern og én ekstern)

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
  • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
  • kan forklare hva brukervennlighet betyr
  • kan forklare fagets spesifikke terminologi
  • har kunnskap om kognisjon relatert til brukergrensesnitt

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utvikle brukergrensesnitt med høy brukervennlighet
  • utføre behovsanalyser
  • kommunisere designideer ved hjelp av skisser utforme lavoppløsningsprototyper
  • evaluere brukergrensesnitt ved hjelp av heuristikker
  • måle brukeres ytelse på brukergrensesnitt og anvende enkel statistikk
  • utføre brukertester
  • organisere informasjon visuelt
  • anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til prinsipper for design
  • kjenner til teknikker for evaluering av interaktive systemer
  • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere

Teaching and learning methods

Forelesninger og veiledningstimer. Studenten arbeider individuelt og i grupper (2-4 studenter).

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare oppbyggingen og hensikten med datastrukturer som tabeller, lister, stakker, køer av ulike typer, heaper, hashtabeller, trær av ulike typer, grafer og filer
  • gjøre rede for virkemåten og effektiviteten til ulike varianter av algoritmer for opptelling, innlegging, søking, sletting, traversering, sortering, optimalisering og komprimering

Ferdigheter

Studenten kan:

  • designe, implementere og anvende datastrukturer for ulike behov
  • analysere, designe, implementere og anvende de algoritmene som trengs for å løse konkrete oppgaver
  • bruke både egenutviklede og standardiserte algoritmer og datastrukturer til å løse sammensatte og kompliserte problemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • delta i diskusjoner og gi råd om hvilke datastrukturer og algoritmer det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
  • formidle viktigheten og nødvendigheten av å bruke gode strukturer og effektive algoritmer i programmeringsprosjekter

Assessment

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • En individuell oppgave
  • To gruppearbeider

I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 arbeider