Programplaner og emneplaner - Student
ITPE1200 Web Project Course description
- Course name in Norwegian
- Webprosjekt
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vil omhandle følgende temaer:
- Forholdet mellom profesjon, klasse og kjønn i Norge i komparativt perspektiv
- Profesjonenes rolle i utviklingen av den norske velferdsstaten
- Sammenhenger mellom kristen kallsetikk, sosialt reformarbeid og spirer til en moderne velferdsstat i Norge, Tyskland og USA ca. 1870–1940
- Den historiske utviklingen av noen utvalgte profesjoner/omsorgsyrker i Norge fra 1870-tallet frem mot i dag.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
- har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og miljømessige aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
- kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
- er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform
Ferdigheter
Studenten
- kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
- fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
- kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle kreative løsninger for brukere
- kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
- kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
- kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
- kan samarbeide i grupper
- har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Teaching and learning methods
Forelesninger og øvinger. Studentene arbeider dels individuelt og dels i grupper (enten små samarbeidsprosjekt av to personer eller store samarbeidsprosjekter av syv (eller flere) personer). Emnet benytter «Aktiv Læring» tilnærming der aktiv deltagelse i simulasjoner, spill og diskusjon er krevet. Forelesninger kan ta diverse former, ink. ferdiginnspilt video og strømming foredrag. Gjesteforedrag kan bli brukt for ulike delene av emnet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Syv gruppeinnleveringer.
Assessment
Eksamensform
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- To gruppearbeider.
- En individuell.
Sensorordning: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages. Ved stryk må ny mappe leveres ved neste ordinære eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Pensumliste
Anbefalt litteratur
Hughes, Bob and Cotterell, Mike. (2009). Software Project Management . London: McGraw-Hill, 340 sider.
Powell, Thomas A. (2010). HTML & CSS - The Complete Reference . New York: McGraw-Hill, 800 sider. https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9780071741705