EPN-V2

ITBRO6100 Integrated Technical Building Installation role Course description

Course name in Norwegian
Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner (ITB) -rollen
Study programme
Integrated Technical Building Installation role
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

er et fordypningsemne i fortellende journalistikk som lar studentene utforske journalistisk fortelling og håndverk i dybden. Emnet bygger videre på det obligatoriske emnet Journalistisk fortelling fra tredje semester. Studentene skal arbeide grundig med fortellende metoder, språk, stil og andre virkemidler innenfor de ulike featuresjangrene, spesielt reportasje og portrett. Det legges særlig vekt på en fordypning i reportasjesjangeren, som forutsetter at journalistens tilstedeværelse på ulike arenaer kommer tydelig frem i teksten, gjerne gjennom scenisk fortelling. Studentene vil arbeide med skrift, lyd og/eller video.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Patrick Kollman

Required preliminary courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har:

  • dybdekunnskap om dramaturgi og fortellerteknikker
  • forståelse for ulike medieformaters særpreg og egenskaper i journalistiske fortellinger
  • forståelse for hva slags ideer som egner seg til å lage fortellende journalistikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • benytte ulike dramaturgiske modeller
  • gjøre observasjoner og intervjuer for journalistiske fortellinger
  • skildre gjennom scener
  • utvikle fortellinger, komposisjon, dramaturgi og bildebruk for store reportasjer/dokumentarer på selvvalgt plattform
  • bruke lyd, bilde og tekst i samspill for å styrke fortellerteknikken
  • starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over hvordan ulike medieformater egner seg til ulike fortellende prosjekter
  • formidle journalistiske fortellinger på en engasjerende og etisk forsvarlig måte
  • analysere og vurdere journalistiske fortellinger med et kritisk og reflektert blikk.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten har kunnskaper om:

  • dramaturgiske modeller og fortellerteknikker
  • hvordan utvikle og formulere ideer for fortellende journalistikk
  • de ulike sjangre innen journalistikk

Studenten har ferdigheter til å:

  • formidle informasjon på en presis måte og med et levende språk tilpasset sjanger og medieplattform
  • utvikle egne journalistiske ideer
  • beherske tekniske programmer knyttet til det mediet studenten har valgt

Studenten har generell kompetanse til å:

  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • formidle journalistiske tekster på en engasjerende måte

Teaching and learning methods

Emnet består av forelesninger i teori og metode, gruppearbeid og gruppegjennomganger, verktøyfordypning og praktisk rettede oppgaver. Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring.

Studentene arbeider på følgende måter:

  • Praktisk produksjon for nett med skrift, lyd, foto og video
  • Workshop og forelesninger i plenum (med gruppearbeid)
  • Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • Individuell/gruppevis oppgaveløsning med tilbakemelding fra medstudenter og lærer

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Praktisk observasjonsoppgave på skrift (individuelt)

  • En liten, praktisk oppgave som handler om å bruke observasjon som metode og skildre et hendelsesforløp.

Arbeidskrav 2: En kort fortellende reportasje på skrift (individuelt)

  • En produksjonsoppgave: en kortere reportasje på skrift (med bilder) i tillegg til et refleksjonsnotat på mellom tre og fire sider.

Formålet med de to arbeidskravene er at studentene skal erfare og praktisere teorien i emnet. Studenter som ikke får arbeidskrav godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon én gang. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Etter det andre arbeidskravet vil resten av emnet fokusere på den større reportasjen, som til slutt vil være produktet hver student leverer som del én av eksamen. Studentene skal løse den større reportasjen med hovedvekt på det mediet de spesialiserer seg i (skrift, lyd eller video). Studenter kan jobbe enten individuelt eller to og to på denne reportasjeoppgaven. Studentene får veiledning underveis.

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen (TP), som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

De sentrale forelesningsdagene, verkstedene, samt gjennomgangsmøtene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg kunnskaper som er helt sentrale i emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen

Assessment

Eksamen er en individuell mappeeksamen med to deler.

Del 1: Den store reportasjen studenten har gjennomført i løpet av emnet.

For reportasjen vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper som benyttes. Omfanget for de ulike medietypene er som følger:

Skrift: 8 000-12 000 tegn (inkl. mellomrom)

Lyd: 6-10 minutter

Video: 5-8 minutter

Del 2: En individuell refleksjon over arbeidet med reportasjen og hva studenten har lært gjennom prosessen, med utgangspunkt i eksamensspørsmål som hjelper studenten til å strukturere sine svar.

Reportasjen og refleksjonen vurderes samlet etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Her er det reportasjen (del 1) som vektes tyngst. Alle eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter.

Omfang på refleksjonen skal være på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5 

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er todelt. Del én er den store fortellende reportasjen (på selvvalgt medieplattform, dvs. skrift, lyd eller video) som studentene har laget i løpet av emnet. Studentene kan jobbe enten individuelt eller to og to på selve reportasjen. Del to er en individuell, justerende muntlig eksamen. Varigheten av den muntlige eksamenen kan være på inntil én time.

Reportasjens omfang vil variere avhengig av hvilke plattformer som benyttes, men alle reportasjer skal leveres som en nettside med tittel, presentasjonstekst og foto. Omfanget vil spesifiseres i oppgavetekster.

Studentene må ha fått bestått karakter på del 1 for å kunne gå opp til del 2, muntlig eksamen.

Klagefrist på del 1 av eksamen løper fra karakteren er endelig etter del 2 muntlig eksamen. Dersom karakteren blir endret etter klagesensur blir det avholdt ny justerende muntlig eksamen. Ved stryk kan revidert reportasje leveres inn én gang. Kandidaten må da også fremstille seg til ny muntlig eksamen.

Grading scale

For skriftlig eksamen: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

For muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler tillatt.

Examiners

Gradert skala A - F

Course contact person

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene, på begge eksamensdeler.