EPN-V2

ITBRO6100 Integrated Technical Building Installation role Course description

Course name in Norwegian
Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner (ITB) -rollen
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    ITB står for Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner, og er en betegnelse på teknikk som knytter funksjoner mellom systemer sammen for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg. Dvs det er en tverrfaglig prosessledelse som fasiliteter prosessene for design, planlegging, anskaffelse, installering, test, dokumentasjon og idriftsetting av integrerte tekniske bygningsinstallasjoner.

    Det er laget en norsk standard for ITB som er NS3935. Denne utdanningen vil gi næringslivet kompetanse til å levere bærekraftige bygg og tekniske installasjoner, med gode brukerkvaliteter, og som bidrar til å nå nasjonale klima- og miljømål. Studiet vil også gå inn i hvordan man sikrer sosial og bærekraft i bygging og drift av bygg og installasjoner i smarte byer hvor velferdsteknologi er en naturlig del av installasjonene. Utdanningen vil også gi studentene kunnskap om samspillet mellom ITB og krav til testing, idriftsetting og prøvedrift av tekniske bygningsinstallasjoner (NS5450).

  • Recommended preliminary courses

    One examiner. External examiner is used periodically.

  • Required preliminary courses

    Ingen utover opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Kandidaten …

    • har kunnskap om byggeprosesser og ITB-koordinatorens rolle i de ulike fasene i byggeprosessene, inkludert kravspesifikasjon, tverrfaglig merkesystemer, bygningstabellen, funksjonstesting, overlevering og drift
    • har god systemforståelse for bygningens tekniske systemer og tilhørende funksjonsprinsipper
    • har kunnskap om relevante standarder til styring, regulering og overvåkning av tekniske installasjoner og prosesser i bygninger (Norsk Standard, Breeam, Smart Readness Indicator (SRI) og EU’s taksonomi)
    • kjenner til systemarkitektur og de ulike nivåene i byggautomasjon, eksempelvis BUS-systemer, kommunikasjonsprotokoller, sensorikk og Internet of Things (IoT)
    • kjenner til maskinlæring og kunstig intelligens knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
    • har kunnskap om BA2015, systematisk ferdigstillelse og krav til funksjonaliteten av bygg, samspill med tekniske funksjonaliteter, kjennskap til kravene, tverrfaglighet, integrasjon av systemer
    • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

     

    Ferdigheter

    Kandidaten …

    • kan analysere grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet
    • kan anvende prosessledelse knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
    • kan reflektere rundt integrerte tekniske bygningsinstallasjoners grensesnitt, men også problemstillinger knyttet til entrepriseformer
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
    • kan koordinere og prosessveilede tverrfaglige team i kompliserte byggeprosjekter
    • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til ITB-rollen og overtakelse av tekniske anlegg i bygg

    Generell kompetanse

    Kandidaten …

     

    • kan planlegge og gjennomføre ITB-rollen
    • kan planlegge til bærekraftig næringslivsomstilling knyttet til ITB-rollen
    • kan reflektere over ITB-koordinatorrollen og dens relevans for samfunn og bærekraft
    • kjenner til nytenkning, kreativitet og innovasjonsprosesser knyttet til ITB-rollen
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen er organisert med nettsamlinger på videokonferansesystemet Zoom med oppstart etter arbeidstid kl 16. Det blir gjort opptak som gjør det mulig å spille av hele eller deler av samlingen i ettertid.

    Nettsamlingene består av forelesninger av faglærere og gjesteforelesere fra bransjen i tillegg til at du og de andre studentene blir delt opp i "break-out rooms" der dere samarbeider om å løse relevante problemstillinger rettet mot næringen. Dere får også diskutere fagstoffet som er gjennomgått.

    Du bruker Canvas som digital læringsplattform for å få informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.

    Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer. 

  • Course requirements

    Ingen

  • Assessment

    This course covers contemporary topics in smart energy systems such as smart power grid, smart buildings, vehicle-to-grid (V2G) and communication technologies for and network security in smart energy systems, including emerging approaches towards energy intelligence such as machine learning and blockchain.

    The course will be offered once a year, provided 5 or more students sign up for the course. If less than 5 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year

  • Permitted exam materials and equipment

    Knowledge

    On successful completion of the course, the student:

    • is at the forefront of knowledge about smart energy systems, both at the system level and at the specific component/application level.
    • understands what different technologies can be used at what level in energy generation, transmission, distribution and consumption networks.
    • knows about communication technologies and their performance limits for enabling energy intelligence in smart energy systems.

    Skills

    On successful completion of the course, the student can:

    • solve resource optimisation problems for the energy information network.
    • apply optimisation techniques and machine learning-based approaches for residential demand response management and vehicle-to-grid.

    General competence

    On successful completion of the course, the student can:

    • communicate and collaborate with experts from other disciplines on larger interdisciplinary and multidisciplinary research projects.
    • Recognise and assess a project's potential and value
    • participate in debates and communicate results through recognised international channels, such as academic conferences.
    • can construct and develop relevant models and discuss the model's validity.
    • Disseminate knowledge to broader audiences
  • Grading scale

    None.

  • Examiners

    The results for the project assignment, process description, and the code will be assessed by the course leader. The exam can be appealed.

  • Course contact person

    All aids are permitted.