EPN-V2

INTENPRA3 Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Study programme
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, anestesiavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal selvstendig ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i intensivsykepleie. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

Required preliminary courses

INTENPRA2 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • Kan anvende kunnskap på nye områder innen intensivsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie

Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling
  • kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
  • kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
  • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
  • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
  • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
  • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i intensivsykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Content

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Teaching and learning methods

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Course requirements

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering.

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • grunnleggende kunnskaper om budsjettering
  • grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
  • grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapportere og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Grading scale

Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Course contact person

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.

Overlapping courses

Gradert skala A - F