EPN-V2

INTEN6100 Intensive and Critical Care Nursing Course description

Course name in Norwegian
Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Study programme
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.

Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk intensivsykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre intensivsykepleien.

Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve intensivsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen intensivsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Content

  • Intensivsykepleie i et historisk perspektiv.
  • Etiske teorier.
  • Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
  • Å ivareta intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov.
  • Kunnskapsbasert intensivsykepleie.

Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Forebygging.
  • Behandling.
  • Lindring.
  • Rehabilitering.
  • Undervisning og veiledning.
  • Administrasjon og ledelse.
  • Forskning og kvalitetsarbeid.

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

Følgende oppgaver:

1. Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å forebygge og behandle delirium

  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

2. Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta intensivpasientens ernæringsbehov

  • Utføres i gruppe på inntil 3 studenter
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.

Assessment

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter fra mastergradsstudium/videreutdanning i intensivsykepleie. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

Det gis fire timer veiledning per oppgave.

Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 prosent). Oppgavens tittel skal stå på vitnemålet.

Grading scale

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.