Programplaner og emneplaner - Student
INTEN6100 Intensive and Critical Care Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- Study programme
-
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.
Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk intensivsykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre intensivsykepleien.
Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve intensivsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
- kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen intensivsykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Content
- Intensivsykepleie i et historisk perspektiv.
- Etiske teorier.
- Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
- Å ivareta intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov.
- Kunnskapsbasert intensivsykepleie.
Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Forebygging.
- Behandling.
- Lindring.
- Rehabilitering.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Forskning og kvalitetsarbeid.
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Følgende oppgaver:
1. Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å forebygge og behandle delirium
- Utføres individuelt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
2. Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta intensivpasientens ernæringsbehov
- Utføres i gruppe på inntil 3 studenter
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.
Assessment
Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter fra mastergradsstudium/videreutdanning i intensivsykepleie. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.
Det gis fire timer veiledning per oppgave.
Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 prosent). Oppgavens tittel skal stå på vitnemålet.
Grading scale
Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.