EPN-V2

INTEN6100 Intensive and Critical Care Nursing Course description

Course name in Norwegian
Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.

    Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk intensivsykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre intensivsykepleien.

    Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve intensivsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
    • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen intensivsykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Content

    • Intensivsykepleie i et historisk perspektiv.
    • Etiske teorier.
    • Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
    • Å ivareta intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov.
    • Kunnskapsbasert intensivsykepleie.

    Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • Forebygging.
    • Behandling.
    • Lindring.
    • Rehabilitering.
    • Undervisning og veiledning.
    • Administrasjon og ledelse.
    • Forskning og kvalitetsarbeid.

  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    Følgende oppgaver:

    1. Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å forebygge og behandle delirium

    • Utføres individuelt.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

    2. Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta intensivpasientens ernæringsbehov

    • Utføres i gruppe på inntil 3 studenter
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og fra faglærer.

  • Assessment

    Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter fra mastergradsstudium/videreutdanning i intensivsykepleie. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

    Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

    Det gis fire timer veiledning per oppgave.

    Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 prosent). Oppgavens tittel skal stå på vitnemålet.

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.