EPN-V2

INTEN6000 Intensive and Critical Care Medicine Course description

Course name in Norwegian
Intensivmedisin
Study programme
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

In this course, the students are expected to acquire in-depth knowledge of pathophysiology and intensive and critical care treatment of serious failure of vital functions related to different medical and surgical conditions and relevant anaesthesiology among other things. This knowledge forms the basis for their ability to administer, monitor and evaluate advanced medical treatment.

Required preliminary courses

Admission to the programme. Students must have passed ABIO6000/MAABI4000 Natural Science related to Nursing, 10 ECTS in order to start this course.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge:

The student

  • has advanced knowledge of theories and methods in intensive and critical care medicine
  • has in-depth knowledge of different types of anaesthesia and their after-effects
  • has in-depth knowledge of the surgical stress response
  • has in-depth knowledge of principles for administration of advanced medical equipment used in intensive and critical care medicine treatment

Skills:

The student

  • is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories and methods in intensive and critical care treatment
  • is capable of independent work on theoretical problem-solving relating to prescribed intensive and critical care treatment delegated to him/her by a doctor

Competence:

The student

  • is capable of analysing relevant academic, professional and research ethical issues in intensive care nursing based on discipline knowledge, research, experience and patient knowledge
  • is capable of applying knowledge of intensive and critical care medicine to administer intensive and critical care treatment prescribed by a doctor

Content

  • Intensive and critical care treatment for serious failure of different organs and organ systems
  • Cardiology
  • Expansive processes in the central nervous system, neurosurgery and neurology
  • Infectious diseases
  • Types of anaesthesia and their after-effects

Teaching and learning methods

Fysioterapeuter møter mennesker med unike livshistorier og ulike helsetilstander. For å utøve faglig forsvarlig fysioterapi kreves kunnskap om sykdomsforløp, og hvordan sykdom påvirker celler, vev og organer, samt hvordan leve med skader, sykdommer og/eller funksjonssvikt. Dette emnet tematiserer medfødte og ervervede skader og sykdommer med ulike prognoser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet. Kompetanse til å beslutte hvilke tiltak som bør iverksettes for å styrke pasientens helsetilstand og gjenopprette funksjon og deltakelse forutsetter også at fysioterapeuter kan integrere og kritisk vurdere kunnskap fra ulike kilder. Personsentrert fysioterapi forutsetter også forståelse av pasientens livshistorie, perspektiv, erfaringer og ressurser, og tilrettelegging for brukermedvirkning og samvalg. I praksisstudier får studentene klinisk erfaring i samhandling med pasienter.

Course requirements

None.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
  • redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
  • redegjøre for sammenhengen mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter

Ferdigheter

Studenten kan​

  • etablere allianse med pasienten gjennom samhandling og kommunikasjon***
  • innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
  • begrunne valg av undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
  • drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
  • foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
  • gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
  • anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning og tiltak***
  • dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
  • innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker, begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, muntlige studentpresentasjoner/-formidlingsoppgaver, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.

Praksisstudiene utgjør totalt 90 timer hvorav 60 timer er veiledet praksis. De resterende 30 timene er satt av til praksisforberedende arbeid.

Examiners

All answer papers are assessed by two examiners, one of whom must be external.

Overlapping courses

INTEN6000 and MINT5000 overlap 100%