Programplaner og emneplaner - Student
INTDO1000 Introduction to computer technology Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til datateknologi
- Study programme
-
Introduction to computer technology
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
Introduction
Dette emnet gir en innføring i datateknologi. Her får deltakere kjennskap til de viktigste komponentene i en datamaskin, og hvordan de virker sammen. Vi ser også på hvordan datamaskiner av forskjellig størrelse er bygd opp samt hvordan en datamaskin lagrer informasjonen digitalt. Videre gir vi en introduksjon til hvordan operativsystemet, som kontrollerer alle datamaskiner, fungerer.
Det gir også bred kunnskap om hvordan datamaskiner kommuniserer sammen gjennom datanettverk. Deltakerne vil få grunnleggende kunnskap om hvordan internett fungerer, inkludert hvordan programmer og tjenester som for eksempel sosiale nettverk fungerer. Vi vil i løpet av emnet bruke praktiske eksempler og oppgaver til å illustrere dette.
Vi avslutter med en grunnleggende innføring i IKT-sikkerhet. Man får kjennskap til typiske sikkerhetstrusler både med teoretiske og praktiske eksempler. Vi introduserer hvilke sikkerhetsløsninger som brukes for å redusere denne type sikkerhetstrusler.
Required preliminary courses
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om den strategiske betydningen av HRM
- bred kunnskap om relevante HRM-aktiviteter, med spesifikt fokus på rekruttering, prestasjonsledelse og kompetanseutvikling
- innsikt i de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess fra jobbanalyse til innstilling og ansettelse
- kunnskap om systemer og metoder for prestasjonsledelse og kompetanseutvikling i organisasjoner
- innsikt i betydningen av likebehandling og mangfold på arbeidsplassen
- kunnskap om målinger en benytter ved leder-, medarbeider og prestasjonsutvikling
- kunnskap om den profesjonelle samtalen og hvordan denne kan benyttes i forbindelse med karriereutvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide jobbanalyser og legge opp fremdriftsplaner for de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess
- frtolke ulike typer tester som en benytter ved leder-, medarbeider- og prestasjonsutvikling
- bruke metodikk for å analysere kompetansebehov i organisasjoner
- bidra til gjennomføring, oppfølging og avslutning av rekrutteringsprosesser
- bruke metodikk for å følge opp ansatte i forhold til prestasjons- og kompetanseutvikling
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for etiske problemstillinger knyttet til rekrutteringsprosesser, prestasjonsmålinger og karriereutvikling
Learning outcomes
Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, og casestudier.
Teaching and learning methods
Studentene skal gjennomføre et intervju i en selvvalgt HR-avdeling om utvalgte emner innen rekruttering og karriereutvikling. Dette intervjuet skal arbeides med i grupper i en av undervisningsøktene der det er obligatorisk deltagelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Course requirements
- Deltakelse på seminaret
Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.
Assessment
Alle skriftlige hjelpemidler.
Grading scale
Den individuelle oppgaven vurderes på en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Ekstern sensor brukes ved tvil om besvarelsen er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 % av besvarelsene som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelser.
Admission requirements
En intern sensor.