EPN-V2

INPE6000 Innovation Education and management of learning in Vocational subjects Course description

Course name in Norwegian
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Individuelt skriftlig oppgave, omfang 1200 ord +/- 10%, med utgangspunkt i tre veiledningssamtaler gjennomført på egen arbeidsplass fortrinnsvis med studenter/nyutdannede. Formålet er å få erfaring med veiledning samt å reflektere over disse.
    • Individuell skriftlig oppgave, omfang 1300 ord + /- 10%, på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd.
    • Skriftlig medstudentrespons til hverandre, omfang 300-500 ord. Formålet er økt kompetanse og erfaring med veiledning samt refleksjon over egen og andres veilederrolle.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).

    Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer for arbeidskrav og eksamen ved OsloMet.

    Krav om tilstedeværelse

    Det er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.

    Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Fravær ut over 20 % kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Recommended preliminary courses

    Opptak til studiet

  • Learning outcomes

    Individuell, skriftlig semesteroppgave.

    Eksamen består av en individuell, skriftlig semesteroppgave med omfang 2800 ord +/- 10%. Oppgaven gis ved begynnelsen av andre semester.

    Studenten formulerer en problemstilling ut fra innholdet på studiet eller ut fra erfaringer i veiledningssamtaler i løpet av studiet. Studentene skal delta på gruppeveiledning på nett i forbindelse med utforming av problemstillingen.

    Ny/ utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

    Studentens retter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Content

    Sentrale temaer i studiet:

    • Entreprenørielle verktøy
    • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
    • Innovasjon i faglig opplæring
    • Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
    • Multimodale presentasjoner
  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Course requirements

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.

    Arbeidskrav:

    1. Studentene skal i grupper på 3-5 studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

    2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med arbeidstakere på egen eller annen egnet arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for medstudenter og aktuelle arbeidstakere. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

  • Assessment

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Permitted exam materials and equipment

    Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.

    Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tillegg kreves det tilsetting i barnehage og minst to års yrkeserfaring fra barnehagesektor etter fullført utdanning. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.

    Barnehagelærere ansatt i barnehager som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehageeier får 5 tilleggspoeng.

  • Grading scale

    • Teorier, modeller og metoder i veiledningen
    • Kommunikasjon og relasjoner i veiledning
    • Profesjonsutvikling og refleksjon i barnehagen
    • Praksislærer som barnehagelærerutdanner og barnehagen som læringsarena
    • Etikk, makt og kontroll
    • Veiledning og vurdering
    • Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.