EPN

INPE6000 Innovation Education and management of learning in Vocational subjects Course description

Course name in Norwegian
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Study programme
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i arbeidslivet
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Schedule
Course history

Introduction

Økt kunnskap om didaktiske valg i henhold til yrkesfagenes egenart, ledelse og utvikling av profesjonelle fagfellesskap kan styrke veileder/mentoroppgaven og gi økt kvalitet i opplæringen slik at deltakerens læringsutbytte øker. Kombinert med profesjonalisering av arbeidsplassens samhandling med eksterne aktører, kan dette styrke overgangen fra opplæring i skole til læretid i bedrift, og dermed virke positivt for gjennomføringen i videregående opplæring.

Studiet Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag skal gi studentene kompetanse i å samarbeide og differensiere for å kunne tilrettelegge for økt aktivitet i gjennomføring av yrkesfaglig utdanning. Gjennom studiet skal studentene utvikle entreprenøriell kompetansene, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser.  individuelle forutsetninger, yrkesfaglige interesser og behov skal legge føringer for planlegging av læringsprosessen. Gjennom innovasjonspedagogisk tenkning skal studentene også utvikle sin evne til å lede slike prosesser ved bruk av entreprenørielle verktøy. Samarbeid med kolleger og ledelse av utviklingsarbeid på egen arbeidsplass vil være en sentral del av studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
  • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv  
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt gruppe
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasonspedagogikk og læringsledelse

Content

Sentrale temaer i studiet:

  • Entreprenørielle verktøy
  • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
  • Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
  • Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
  • Multimodale presentasjoner

Teaching and learning methods

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.

 

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.

Læringsformene skal gi yrkesfaglærere en utdanning hvor de kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede lærlinger, grupper, kolleger og samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid. Orgsanisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via OsloMets elektroniske læringsplattform og arbeidserfaring på egen arbeidsplass.

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.

 

Arbeidskrav

  1. Studentene skal i grupper på 3-5 studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

 

  1. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe på 3-5 studenter. Eksamensbesvarelsen leveres som en multimodal presentasjon. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfanget på presentasjonen avtales med faglærer.

 

Ny og utsatt eksamen

  • Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
  • Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.