Programplaner og emneplaner - Student
INPE6000 Innovation Education and management of learning in Vocational subjects Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
- Study programme
-
Innovation Education and Management of Learning in Worklife
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag er et studium som er utviklet i forbindelse med den nasjonale strategien Yrkesfaglærerløftet - for fremtidens fagarbeidere. Regjeringens satsing på yrkesfaglærere vektlegger at lærerne trenger både teoretisk og praktisk kompetanse og at de må ha «et klokt hode og dyktige hender». Ved siden av å ha solid fagkompetanse og være gode formidlere, må lærerne forberede en svært variert gruppe elever på å være arbeidstakere i et samfunn som er i stadig endring. Stortingsmeldingen 28 (2015-2016), Fag - Fordypning - Forståelse ¿ En fornyelse av Kunnskapsløftet understreker en undervisning som er både utfordrende, motiverende og engasjerende for elevene, og at det å oppleve mestring er viktig for læring.
Økt kunnskap om didaktiske valg i henhold til yrkesfagenes egenart, klasseledelse og utvikling av profesjonelle fagfellesskap kan styrke læreroppgaven og gi økt kvalitet i undervisningen slik at elevens læringsutbytte øker. Kombinert med profesjonalisering av skolenes samhandling med eksterne aktører, kan dette styrke overgangen fra opplæring i skole til læretid i bedrift, og dermed virke positivt for gjennomføringen i videregående opplæring.
Studiet Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag skal gi studentene kompetanse i å samarbeide og differensiere for å kunne tilrettelegge for økt elevaktivitet i gjennomføring av yrkesfaglig utdanning. Gjennom studiet skal studentene utvikle den entreprenørielle lærerkompetansen, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser. Elevenes individuelle forutsetninger, yrkesfaglige interesser og behov skal legge føringer for lærerens planlegging av elevenes læringsprosess. Gjennom innovasjonspedagogisk tenkning skal studentene også utvikle sin evne til å lede slike prosesser ved bruk av entreprenørielle verktøy. Samarbeid med kolleger og ledelse av utviklingsarbeid på egen skole vil være en sentral del av studiet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
- kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
- kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
- lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
- i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse
Content
Sentrale temaer i studiet:
- Entreprenørielle verktøy
- Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
- Innovasjon i yrkesfaglig opplæring
- Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
- Multimodale presentasjoner
Teaching and learning methods
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.
Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.
Læringsformene skal gi yrkesfaglærere en utdanning hvor de kan gjennomføre elevaktive læringsprosesser og lede elever, klasser, kolleger og samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid. Orgsanisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.
Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og arbeidserfaring på egen arbeidsplass.
Course requirements
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav
- Studentene skal i grupper på 3-5 studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
- I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe på 3-5 studenter.
Eksamensbesvarelsen leveres som en multimodal presentasjon. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfanget på presentasjonen avtales med faglærer.
Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.