EPN

INKL6000 Inclusion in the workplace – a holistic approach to people with comprehensive needs Course description

Course name in Norwegian
Inkludering på arbeidsplassen - helhetlig oppfølging av mennesker med sammensatte behov
Study programme
Inkludering på arbeidsplassen - helhetlig oppfølging av mennesker med sammensatte behov
Inkludering på arbeidsplassen - helhetlig oppfølging av mennesker med sammensatte behov
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Course history

Introduction

Kunnskap om endringsprosesser med mål om økt arbeidsdeltagelse er blitt et stadig mer sentralt kompetanseområde for både offentlige og private aktører, som arbeider med mennesker som av ulike årsaker er ekskludert fra arbeidslivet. Hva som kreves for å følge opp brukere med sammensatte utfordringer enten det er psykisk helse, lærevansker, eller utviklingshemming i en arbeidsinkluderingsprosess, er det gjennomgående temaet for kurset. Kommunikasjonsferdigheter og relasjonsbygging til arbeidssøkere, arbeidsgiver og andre aktuelle samarbeidspartnere med fokus på å fremme motivasjon og vekst er sentrale kunnskapsområder det blir undervist i.

Ferdighetstrening med fokus på hvordan et slikt endringsarbeid kan praktiseres er et sentralt pedagogisk virkemiddel i dette emnet.

Emnet bygger på de faglige tilnærmingsmåtene som vektlegger ordinært arbeid som mål og middel i arbeidsinkludering («place - train»). Det er anbefalt å ha kjennskap til Supported Employment og femtrinnsprosessen på forhånd.

Helhetlig oppfølging i arbeidsinkludering krever kunnskap om:

Endringsprosessers dynamikk, mestringsstrategier i lys av empowermenttenkning, en salutogen forståelsen av helse, tverrfaglig samarbeid, arbeidsgiverperspektivet på arbeidsinkludering og arbeidsinkludering i et samfunnsperspektiv. I tillegg blir det undervist i relevant kunnskap innen jussen slik som: Midlertidig og fast ansettelse, prøvetidsordninger og taushetsplikt.

Undervisningen er lagt opp med forelesninger, diskusjon- og refleksjonsgrupper og praktisk trening der studentene får mulighet til å øve på kommunikasjonsferdigheter. Denne ferdighetstreningen gir anledning til å omsette teori i praksis, samtidig som studentene blir bevisst på hvordan tilbakemelding kan gis på en konstruktiv måte.

Emnet passer godt som påbygging til emnet Supported Employment

Recommended preliminary courses

Anbefalt forkunnskap er kjennskap til Supported Employment og femtrinnsprosessen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet, ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • forhold som på individ-, system- og samfunnsnivå hemmer eller fremmer inkludering og tilknytning til arbeidsliv og utdanning for personer med ulike behov

  • endringsprosessers dynamikk

  • mestringsfremmende prosesser i lys av empowermenttenkning

  • en salutogene forståelsen av helse

  • arbeidsgiverperspektivet i ansettelses- og inkluderingsprosesser

  • relevante lovverket knyttet til arbeidsinkludering for eksempel taushetsplikt og hvilket ansvar arbeidsgiver påtar seg ved ansettelse

  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i arbeidsinkluderingsprosesser

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan drive endringsprosesser med fokus på å etablere eller opprettholde arbeidsforhold for mennesker med sammensatte utfordringer

  • kan anvende faglig kunnskap for å bistå i relasjonen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver

  • evner å tilpasse sine arbeidsmåter til personers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn

  • kan kommunisere på måter som fremmer mestring

  • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning på inkluderingsfeltet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i faglige og etiske utfordringer knyttet til arbeid med økt arbeidsdeltakelse av for mennesker med sammensatte utfordringer

  • kan anvende faglig kunnskap og metoder i målrettet inkluderingsarbeid og kan reflektere over egen rolle og eget faglig ståsted

Teaching and learning methods

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, seminar og studentaktive læringsformer.

Undervisningen er organisert som samlingsbasert undervisning over ett semester. Undervisningsblokkene omfatter 3 samlinger på 2 dager hver.

Studiet benytter to arenaer for læring; Universitetet og arbeidsplassen. Det er en fordel at studentene jobber med relevante problemstillinger på egen arbeidsplass parallelt med undervisningen.

Arbeidsmåter som benyttes er forelesninger, gruppearbeid og trening i sentrale ferdigheter. Noe av undervisningsmaterialet vil foreligge elektronisk i form av blant annet e-forelesninger som det forventes at studentene setter seg inn imellom samlingene. Det legges vekt på refleksjon over egen praksis. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Krav om tilstedeværelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Med relativt få undervisningsdager er krav om tilstedeværelse begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen.

2. Ett skriftlig arbeidskrav

Det skal leveres ett individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 3 sider som studenten jobber med mellom samlingene. Nærmere informasjon om innhold og formkrav vil bli gitt i Canvas. Studentgruppen deles inn i par som skal lese og gi skriftlig tilbakemelding på hverandres arbeidskrav. Kopi av den skriftlige tilbakemeldingen sendes emneansvarlig innen nærmere angitt frist. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over 4 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 10 sider (+/-10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Innlevering av eksamen foregår digitalt i Inspera.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave.En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Admission requirements

Emnet retter seg bredt mot yrkesutøvere innen inkluderingsfeltet, både offentlige og private aktører. Dette kan være ansatte i Nav, jobbspesialister, tiltaksarrangører, men er også relevant for ansatte i skole slik som rådgivere.

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Course contact person

Michaela Nilsen