Programplaner og emneplaner - Student
IFHH3100 Public Health I Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse I
- Study programme
-
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
Introduction
Folkehelse handler om befolkningens helsetilstand og om hvordan helsen fordeler seg i befolkningen. Studentene får gjennom emnet kunnskap om helsedeterminanter globalt så vel som nasjonalt. Det legges vekt på å gi et solid verdigrunnlag, der helhetlig syn på mennesket, respekt for individets integritet, samt menneskers autonomi og rett til medbestemmelse er sentralt. Gode kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter er en forutsetning for å lykkes i arbeidet med fysisk aktivitet og friluftsliv som helsefremmende aktiviteter. Undervisningen i dette emnet skal gi studentene et bredt fundament for å forstå og praktiskere folkehelsearbeid nasjonalt og globalt.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om folkehelse i et globalt, nasjonalt, regionalt og lokalt perspektiv
- kjenner til sentrale folkehelseutfordringer og kan oppdatere sin kunnskap på området
- har kunnskap om hvordan helse fordeler seg ulikt i befolkningen, og kjenner til forskjellige faktorer som kan bidra til å jevne ut helseforskjeller
- har kunnskap om teorier og begreper innen helsefaglig kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om ulike forståelser for sentrale begreper som helse, mestring, sykdom og livskvalitet
- kjenner til forskjellige etiske teorier, begreper og lovverk som er relevant for yrkesutøvelsen
- har kunnskap innenfor epidemiologi og kjenner til egenskaper ved ulike forskningsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for folkehelsearbeid i et globalt og nasjonalt perspektiv og gjøre etiske betraktninger i forhold til folkehelsearbeidet
- kan drøfte mulige tiltak for å løse dagens og fremtidens folkehelseutfordringer
- kan drøfte forskjellige aspekter ved sosial ulikhet i helse og gjøre etiske betraktninger rundt temaet
- kan kommunisere og samhandle med brukere og ulike profesjoner i forbindelse med helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan diskutere ulike syn på helse, sykdom, mestring og livskvalitet
- kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig via bruk av egnede uttrykksformer i ulike sammenhenger og i ulike grupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan møte mennesker med empati og respekt og utøve etisk forsvarlig praksis
- kan vise innsikt i kreative prosesser og beherske enkle verktøy som benyttes i innovasjon og utvikling
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen fagområdet med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Content
Dette emnet har to hoveddeler som går parallelt gjennom semesteret. International public health og helsefaglig grunnlag. I tilknytning til undervisningen skal studentene også gjennomføre to uker praksisstudier på Beitostølen Helsesportsenter. Sentrale temaer er følgende:
International Public Health (undervisning foregår på engelsk):
- Folkehelse - historie, utvikling og fremtidige utfordringer.
- Helsedeterminanter.
- Introduksjon til epidemiologi.
Helsefaglig grunnlag:
- Helse- og sykdomsforståelse.
- Etikk og menneskesyn.
- Hjelpende kommunikasjon.
- Lover og retningslinjer for helsearbeideren.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene varierer mellom forelesninger, praksisstudier, individuelt arbeid og gruppearbeid. Refleksjon over egen væremåte og kommunikasjon er viktig. Dette bidrar til å utvikle relasjonell kompetanse, som er viktig i folkehelsearbeid og tverrfaglig samarbeid. For å oppnå læringsutbyttene forventes det også at studentene gjør selvstudier gjennom semesteret.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Folkehelse 1 kan avlegges:
Individuell fordypningsoppgave i folkehelserelatert tema
- Fagnotat med omfang 2500 ord (+/- ti prosent).
- Muntlig presentasjon i klassen med omfang 10-20 minutter.
Prosjektoppgave i helsefaglig grunnlag
- Skrives i grupper på to til tre studenter.
- Omfang 3000 ord (+/- ti prosent).
Praksisrapport i form av digital historie med et omfang på ca. 300 ord (omtrent to til tre minutter). Historien skal bestå av en personlig historie som knyttes opp mot et faglig tema og fortelles ved hjelp av digitale verktøy: en datamaskin med videoredigeringsprogram.
Assessment
Fem timer individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.