EPN-V2

IFHB3500 Physical Activity Skills 3B Course description

Course name in Norwegian
Aktivitetslære 3B
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Aktivitetslære 3B består av valgbar fordypningsaktivitet, dans og skikurs. Hensikten med valgbar fordypning er at studentene skal få erfaring med å planlegge i gruppe samt gjennomføre teoretisk og praktisk undervisning i en faglig, fagdidaktisk og strukturert sammenheng. Studentene velger en idrett, en aktivitetsform eller dans. I grupper på to til fire studenter samarbeider de om planlegging og gjennomføring av undervisning av medstudenter. Det er knyttet obligatorisk veiledning til planleggingen og i etterkant av gjennomført undervisning. I særskilte tilfeller kan kun en student gjennomføre fordypningen. Fordypningsaktiviteten er todelt. Den ene delen er planlegging og praktisk gjennomføring av undervisning av medstudenter. Del to består av å skrive en rapport. Rapporten vurderes av både intern og ekstern sensor og med karakter. Valgbar fordypning er et internasjonalt kurs. Hvis det er internasjonale studenter på kurset, skal all undervisning foregå på engelsk.

Required preliminary courses

ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om ulike didaktiske modeller, undervisningsprinsipper og teoretiske perspektiv, og kan anvende de i refleksjon over praksis
  • har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter, lagidretter og dans, samt andre tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskulturer
  • har kunnskap om ulike pedagogiske perspektiv knyttet til undervisning.

FERDIGHETER

Studenten

  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid ved bruk av varierte arbeidsformer innen ulike aktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg av individuelle idretter, lagidretter, dans og tidsaktuelle bevegelsesformer
  • kan vurdere elevers forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter
  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori, både i grunnskole og videregående opplæring
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag med og uten karakter samt gi læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan være en tydelig klasseleder for ulike grupper elever

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan drøfte undervisning og læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsteoretiske perspektiver
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
  • kan bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte
  • har relevant kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov, og har kritisk distanse til egen profesjonsutøvelse

Content

Sentrale temaer:

  • Planlegging og gjennomføring av teoretisk og praktisk undervisning.
  • Reflektere over og formidle fordypningsaktivitetens aktualitet i skole-, treningslære- og samfunnssammenheng.
  • Sammenheng i undervisning fra kompetansemål, konkretisering av mål til valg av innhold og metode, tilbakemeldinger for læring underveis og avsluttende refleksjon over læringsarbeidet.
  • Tilpasset opplæring.
  • Tilbakemeldinger og vurdering av måloppnåelse.
  • Refleksjon over egen og medstudenters undervisningspraksis.

Teaching and learning methods

Gjennomføring av fordypningsaktiviteten skal gi studentene erfaring i å planlegge og gjennomføre undervisning. Planlegging skjer med obligatorisk veiledning. Studentene gjennomfører undervisningen med de øvrige studentene som målgruppe. Studentene skal også levere en skriftlig oppgave hvor fordypningsaktiviteten reflekteres over i skole-, treningslære- og samfunnssammenheng.

Course requirements

Praktisk del av fordypningsaktiviteten må være gjennomført og godkjent for å kunne levere skriftlig fordypningsoppgave. Følgende arbeidskrav må også være godkjent for å kunne levere skriftlig fordypningsoppgave:

  • Gjennomføring av all egen undervisning (100 %) i fordypningsidretten, herunder også veiledningen
  • 80 % deltakelse på medstudenters undervisning av deres fordypningsidretter
  • 80 % deltakelse på undervisning i dans
  • 80 % deltakelse på skikurs

Assessment

Innlevering av skriftlig fordypningsrapport (i grupper på 2-3 studenter). Oppgaven skal være på 6500 ord +/- 10 %. I spesielle tilfeller skrives fordypningsrapport av kun en student. Da skal rapporten være på 5000 ord +/- 10%. Som vedlegg kommer emne- og øktplaner fra både teoretisk og praktisk undervisning. Vedleggene er med i vurderingen.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven én gang ved ny eksamen. Hvis en student ikke får gjennomført ordinær eksamen på grunn av sykdom, vil det være anledning til å utarbeide ny individuell fordypningsrapport ved utsatt eksamen. Det vil da bli gitt en ny problemstilling og oppgavetekst som knyttes til gjennomført fordypningsidrett. Dersom eksamen gjennomføres individuelt, skal den være på 5000 ord +/- 10 %. Som vedlegg kommer emne- og øktplaner fra både teoretisk og praktisk undervisning.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis gradert vurdering (A-F) der A er beste, E dårligste og F ikke bestått.

Examiners

Oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.