Programplaner og emneplaner - Student
IFHB3400 Subjects of Professions 3A (Didactics and Pedagogy) Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 3A
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
-
Introduction
Profesjonsfag 3 bygger på profesjonsfag 1 og 2. Temaer som læring, dannelse og motivasjon er teoretisk videreføring fra første og andre året. Kroppsøving, idrett og friluftsliv er praktiske og erfaringsbaserte fag hvor lærerrollen og det å planlegge og tilrettelegge for variert fysisk-motorisk læring og dannelse er sentralt. Profesjonsfaget skal formidle teoretisk og praktisk kunnskap som setter studentene i stand til å videreutvikle evne til faglig analyse, planlegging og formidling til forskjellige elevgrupper på forskjellige arenaer.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
- har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
- har kunnskap om læreplaner i kroppsøving i et historisk perspektiv
- har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
- har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
- har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep, og har kunnskap om igangsetting av tiltak etter gjeldende lovverk
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
- kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
- kan iverksette tiltak som forebygger mobbing
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
-
Content
Sentrale temaer:
- Læringsteoretiske perspektiv
- Dannelsesteoretiske perspektiv
- Motivasjonsteorier
- Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov
- Flerkulturelt perspektiv på kroppsøving (elevkunnskap og ungdomskultur)
- Identitet og selvoppfatning
- Kroppspress
- Profesjonsetikk
- Læreplanteori og -historie
- Kjennetegn på vold, seksuelle overgrep og mobbing
-
Teaching and learning methods
Det vil benyttes forelesninger, gruppediskusjoner og workshop med studentframlegg. Studentundervisning og fordypningsidrett vil være øvingsarenaer for studenter for å anvende teori i praksis.
-
Course requirements
Følgende krav om aktiv deltakelse må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:
- Minimum 80 % deltakelse på seminarundervisning
- Hver gruppe på 3-4 studenter skal ha et muntlig framlegg på 10-15 minutter på en av workshopene
-
Assessment
Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
-
Grading scale
Det gis karakter hvor A som beste og E som dårligste karakter for bestått. F er uttrykk for ikke bestått.
-
Examiners
Intern og ekstern sensor.