EPN-V2

IFHB3400 Subjects of Professions 3A (Didactics and Pedagogy) Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 3A
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Profesjonsfag 3 bygger på profesjonsfag 1 og 2. Temaer som læring, dannelse og motivasjon er teoretisk videreføring fra første og andre året. Kroppsøving, idrett og friluftsliv er praktiske og erfaringsbaserte fag hvor lærerrollen og det å planlegge og tilrettelegge for variert fysisk-motorisk læring og dannelse er sentralt. Profesjonsfaget skal formidle teoretisk og praktisk kunnskap som setter studentene i stand til å videreutvikle evne til faglig analyse, planlegging og formidling til forskjellige elevgrupper på forskjellige arenaer.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    KUNNSKAP

    Studenten

    • har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
    • har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
    • har kunnskap om læreplaner i kroppsøving i et historisk perspektiv
    • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
    • har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
    • har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
    • har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
    • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep, og har kunnskap om igangsetting av tiltak etter gjeldende lovverk

    FERDIGHETER

    Studenten

    • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
    • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
    • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
    • kan iverksette tiltak som forebygger mobbing

    GENERELL KOMPETANSE

    Studenten

    • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
    • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
    • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
    • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • Content

    Sentrale temaer:

    • Læringsteoretiske perspektiv
    • Dannelsesteoretiske perspektiv
    • Motivasjonsteorier
    • Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov
    • Flerkulturelt perspektiv på kroppsøving (elevkunnskap og ungdomskultur)
    • Identitet og selvoppfatning
    • Kroppspress
    • Profesjonsetikk
    • Læreplanteori og -historie
    • Kjennetegn på vold, seksuelle overgrep og mobbing
  • Teaching and learning methods

    Det vil benyttes forelesninger, gruppediskusjoner og workshop med studentframlegg. Studentundervisning og fordypningsidrett vil være øvingsarenaer for studenter for å anvende teori i praksis.

  • Course requirements

    Følgende krav om aktiv deltakelse må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:

    • Minimum 80 % deltakelse på seminarundervisning
    • Hver gruppe på 3-4 studenter skal ha et muntlig framlegg på 10-15 minutter på en av workshopene

  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Det gis karakter hvor A som beste og E som dårligste karakter for bestått. F er uttrykk for ikke bestått.

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor.