EPN-V2

IFHB2400 Core Subjects of Pysical Education 2A and Physical Activity Skills 2B Course description

Course name in Norwegian
Basisfag 2A og aktivitetslære 2B
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Basisfag 2A og aktivitetslære 2B er sammensatt av to temaer og består av Fysisk aktivitet, ernæring og helse og Trenings- og bevegelseslære 2. Fysisk aktivitet, ernæring og helse skal danne grunnlag for forståelse av sammenhengen mellom livsstilsfaktorer som kosthold og bevegelsesaktivitet på helse og prestasjon. Dette gir utvidet kompetanse i å forstå de vanligste utfordringene innen helse, kosthold og bevegelse som man kan møte i rollen som kroppsøvings- og idrettsfagslærer.

Trenings- og bevegelseslære 2 gir utvidet kompetanse i å jobbe med grunntrening av barn og ungdom i idrettshallen, utendørs og på treningssentre med fokus på forståelse og tilrettelegging av trening for andre, både med og uten utstyr.

Emnet skal utdanne fagpersoner som kan veilede både elever og andre individer i fysisk aktivitet, trening og sunn livsstil. Emnet omhandler både veiledning av funksjonsfriske og personer med ulike tilpasningsbehov.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og kosthold påvirker helse
  • har kunnskap om helsegevinster ved fysisk aktivitet og helsekonsekvenser ved fysisk inaktivitet
  • har kunnskap om veiledning og tilrettelegging av trening og fysisk aktivitet, både for funksjonsfriske og personer med ulike tilstander, sykdommer og lidelser
  • har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
  • har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse og hvordan bevegelsesevnen utvikler seg

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold i arbeidet med å motivere andre til økt aktivitetsnivå og sunne vaner
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt
  • kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, aktivitetsmålere, treningsplanleggere og kostholdsplanleggere
  • kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
  • kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
  • kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan vurdere verdien av fysisk aktivitet, kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
  • kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag

Content

Sentrale temaer:

  • Energi fra kosten og energimetabolismens rolle i helse og prestasjon
  • Fysisk aktivitet og trening rettet mot forebyggende og helsefremmende arbeid
  • Fysisk aktivitet og trening med tanke på vanlige livsstilssykdommer som overvekt, diabetes, astma og forstyrret spiseatferd.
  • Grunntrening for barn og ungdom
  • Fysisk aktivitet og funksjonshemming
  • Dans og kamp i skolen

Teaching and learning methods

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Godkjent gruppefremlegg i kosthold, trening og helse
  • Godkjent gjennomføring av treningsperiode for en annen person, inkludert godkjent rapport. Rapporten skal være en skriftlig dokumentasjon på gjennomført treningsperiode. Rapporten skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %
  • Godkjent fagartikkel. Fagartikkelen skal ha et omfang på 2700 ord +/- 10 %
  • Godkjent gruppefremføring i Fysisk aktivitet, ernæring og helse

Ved ikke godkjent rapport og fagartikkel, gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Assessment

30 minutters individuell muntlig eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.