EPN-V2

IFHB2200 Subjects of Professions 2 (didactics and pedagogy) Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 2
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

The students will take a written individual home exam over 3 days. The hand-in will be 8 to 10 pagers at 12 point font and 1.5 line spacing.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning blir fulgt...

Learning outcomes

The grade given is Pass/Fail.

Content

Sentrale temaer

Innholdet i profesjonsfag 2 har som mål å gi studentene en utvidet fagpedagogisk innsikt og kunnskap som skal gjøre de i stand til å forstå kroppsøvingsfaget rolle i forbindelse med barn og unges utvikling i et større perspektiv. Det er bygd opp rundt følgende 4 hovedtemaer.

  • Pedagogisk psykologi og læringsmiljø Studentene vil få innføring i sentrale teorier innenfor utvikling av motivasjon og selvoppfatning. De vil også kjennskap til hva om kjennetegner et godt læringsmiljø i kroppsøving, og hvordan de som lærere kan bidra til å påvirke og utvikle elevenes motivasjon, selvregulering og selvoppfatning i og gjennom kroppsøving.
  • Inkludering i kroppsøvingsfaget Kroppsøvingslærere må ha evnen til å kunne inkludere alle elever og alle elevgrupper i læringsarbeidet, og gjøre sitt for at ingen faller utenom uavhengige av forutsetninger og utfordringer. Tilpasset opplæring og diskusjoner omkring bruk av kjønnsdelt undervisning vil derfor være relevante temaer i kurset. Mangfold, den flerkulturelle skolen, interkulturell læring og inkluderende læringsaktiviteter er andre sentrale tema i faget.
  • Læring og dannelse God undervisning i kroppsøving fordrer også at lærere har omfattende kunnskap om sentrale, tradisjonelle læringsteoretiske perspektiver som forklarer læringsprosesser på ulike områder og fra forskjellige innfallsvinkler. I og med kroppsøvingsfagets egenart vil praksisfellesskap som læringsbegrep - og arena bli spesielt vektlagt. Dette kurset bygger også videre på temaene innenfor «kropp og læring» fra 1. klasse, men utvider perspektivet ved også å belyse kroppen som symbol i dagens samfunn og kroppsøvingsfaget rolle for utvikling av barn og unges kroppsbilde og fysiske selvoppfatning. Helse - og fitnessdiskursen vil av den grunn også løftes fram som et sentralt tema i kurset. I tillegg vil uteskole gjennom begrepet «klasserommet utenfor» bli løftet fram som en egnet metodikk og arbeidsform med sikte på læring i framtidens skole. Dette knyttes opp imot den fysisk aktive læringensom også bidrar til å ivareta det tverrfaglige perspektivet i faget.
  • Formidling og veiledning Kompetanse innenfor veiledning og formidling blir stadig mer aktuelt og etterspurt både innenfor skoleverket og ellers i arbeidslivet. Studentene skal derfor bli kjent med de mest sentrale teoriene innenfor fagfeltet, og hvordan disse kan anvendes i forbindelse med kroppsøvings - og idrettsfagundervisning.

Teaching and learning methods

External examiners are used in cases of doubt about whether a pass grade should be awarded and for spot check assessments of approx. 25% of the answer papers. Both external and internal examiners can be used for all answer papers if special academic considerations so indicate.

Course requirements

The course consists of three main components:

  • Developing knowledge of leadership
  • Greater awareness of the student's own conduct as a leader
  • A written assignment on leadership challenges in his/her own work situation (home exam)

The knowledge part comprises a critical review and discussion of key topics from the syllabus applied in relation to the students' own employment sector.

Assessment

6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.