Programplaner og emneplaner - Student
IFHB2200 Subjects of Professions 2 (didactics and pedagogy) Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
Introduction
I profesjonsfag 2 står uterommet og uteskolen i sentrum, med spesielt vekt på friluftslivpedagogikk. Faget skal også gi en innføring i gruppedynamiske prosesser og veiledningsmetodikk som studentene vil få bruk for i sin rolle som lærere, trenere og friluftslivsledere. I tillegg videreføres det læringsteoretiske perspektivet fra profesjonsfag 1, med spesielt fokus på læring og utvikling av bevegelsesferdigheter.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir
- har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
- har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
- har kunnskap om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
- har engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalt samfunn
Content
Sentrale temaer
Innholdet i profesjonsfag 2 har som mål å gi studentene en utvidet fagpedagogisk innsikt og kunnskap som skal gjøre de i stand til å forstå kroppsøvingsfaget rolle i forbindelse med barn og unges utvikling i et større perspektiv. Det er bygd opp rundt følgende 4 hovedtemaer.
- Pedagogisk psykologi og læringsmiljø Studentene vil få innføring i sentrale teorier innenfor utvikling av motivasjon og selvoppfatning. De vil også kjennskap til hva om kjennetegner et godt læringsmiljø i kroppsøving, og hvordan de som lærere kan bidra til å påvirke og utvikle elevenes motivasjon, selvregulering og selvoppfatning i og gjennom kroppsøving.
- Inkludering i kroppsøvingsfaget Kroppsøvingslærere må ha evnen til å kunne inkludere alle elever og alle elevgrupper i læringsarbeidet, og gjøre sitt for at ingen faller utenom uavhengige av forutsetninger og utfordringer. Tilpasset opplæring og diskusjoner omkring bruk av kjønnsdelt undervisning vil derfor være relevante temaer i kurset. Mangfold, den flerkulturelle skolen, interkulturell læring og inkluderende læringsaktiviteter er andre sentrale tema i faget.
- Læring og dannelse God undervisning i kroppsøving fordrer også at lærere har omfattende kunnskap om sentrale, tradisjonelle læringsteoretiske perspektiver som forklarer læringsprosesser på ulike områder og fra forskjellige innfallsvinkler. I og med kroppsøvingsfagets egenart vil praksisfellesskap som læringsbegrep - og arena bli spesielt vektlagt. Dette kurset bygger også videre på temaene innenfor «kropp og læring» fra 1. klasse, men utvider perspektivet ved også å belyse kroppen som symbol i dagens samfunn og kroppsøvingsfaget rolle for utvikling av barn og unges kroppsbilde og fysiske selvoppfatning. Helse - og fitnessdiskursen vil av den grunn også løftes fram som et sentralt tema i kurset. I tillegg vil uteskole gjennom begrepet «klasserommet utenfor» bli løftet fram som en egnet metodikk og arbeidsform med sikte på læring i framtidens skole. Dette knyttes opp imot den fysisk aktive læringensom også bidrar til å ivareta det tverrfaglige perspektivet i faget.
- Formidling og veiledning Kompetanse innenfor veiledning og formidling blir stadig mer aktuelt og etterspurt både innenfor skoleverket og ellers i arbeidslivet. Studentene skal derfor bli kjent med de mest sentrale teoriene innenfor fagfeltet, og hvordan disse kan anvendes i forbindelse med kroppsøvings - og idrettsfagundervisning.
Teaching and learning methods
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, ulike diskusjonsformer, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på uteskole - prosjekt.
Assessment
6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.