Programplaner og emneplaner - Student
IFHB2100 Physical Activity Skills 2A Course description
- Course name in Norwegian
- Aktivitetslære 2A
- Study programme
-
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
Introduction
Aktivitetslære 2A består av friluftsliv. Friluftsliv har en lang og særegen tradisjon i norsk kultur. Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt i undervisningen. Dette emnet har som mål å utdanne kvalifiserte personer med god fagkunnskap til å undervise og veilede i friluftsliv i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om praktisk friluftsliv som kreves for å ferdes trygt i naturen som blant annet orientering, førstehjelp, regelverk, sikkerhet og planlegging
- har fagdidaktiske kunnskaper som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø for grupper med varierende alder, forutsetninger og kulturell bakgrunn
- har kunnskap om hvordan pedagogisk arbeid kan gjennomføres med perspektiv på tilrettelegging, opplevelse, refleksjon og læring i natur
FERDIGHETER
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i friluftsliv i ulike naturmiljø, for å kunne ferdes trygt i naturen kan planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsturer for grupper i ulike aldersgrupper
- har grunnleggende ferdigheter innen førstehjelp og sikker ferdsel på vinteren
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv
- har forståelse for hvilken verdi friluftsliv kan ha for livskvalitet
Content
Allsidige erfaringer i friluftsliv kan skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for natur-miljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling med og i natur. I studiet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø.
Sentrale temaer:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike opplegg i friluftsliv
- Grunnleggende kunnskap og ferdigheter i vinterfriluftsliv
- Sikkerhet og førstehjelp om vinteren
- Sentrale verdier i friluftsliv
Teaching and learning methods
Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Turene vil foregå i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.
Studentene skal på følgende turer og aktiviteter:
- Friluftsliv vinter
- Skogsfriluftsliv vinter
- Egentur vinter
- Klatring
- Friluftsliv for barn
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En obligatorisk 6-dagers tur på fjellet om vinteren
- En obligatorisk 3-dagers tur i skogen om vinteren
- En obligatorisk egentur på minimum tre dager uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer
- En muntlig presentasjon av egenturen, ca. 10 minutter per gruppe
- En digital historie fra egenturen
Dersom man ikke er med på 6-dagers vintertur, må man vente til neste år med å ta igjen arbeidskravet. Ved manglende egentur kan man gjøre avtale med faglærer om å ta den igjen samme semester. Ved ikke godkjent presentasjon av egentur, gis det mulighet til å utbedre presentasjonen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.
Assessment
Innlevering av en individuell hjemmeoppgave i form av en rapport på 5000 ord +/-10 % i forbindelse med turene på høsten.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.