EPN-V2

IFHB2100 Physical Activity Skills 2A Course description

Course name in Norwegian
Aktivitetslære 2A
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Aktivitetslære 2A består av friluftsliv. Friluftsliv har en lang og særegen tradisjon i norsk kultur. Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt i undervisningen. Dette emnet har som mål å utdanne kvalifiserte personer med god fagkunnskap til å undervise og veilede i friluftsliv i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om praktisk friluftsliv som kreves for å ferdes trygt i naturen som blant annet orientering, førstehjelp, regelverk, sikkerhet og planlegging
  • har fagdidaktiske kunnskaper som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø for grupper med varierende alder, forutsetninger og kulturell bakgrunn
  • har kunnskap om hvordan pedagogisk arbeid kan gjennomføres med perspektiv på tilrettelegging, opplevelse, refleksjon og læring i natur

FERDIGHETER

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i friluftsliv i ulike naturmiljø, for å kunne ferdes trygt i naturen kan planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsturer for grupper i ulike aldersgrupper
  • har grunnleggende ferdigheter innen førstehjelp og sikker ferdsel på vinteren

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv
  • har forståelse for hvilken verdi friluftsliv kan ha for livskvalitet

Content

Allsidige erfaringer i friluftsliv kan skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for natur-miljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling med og i natur. I studiet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø.

Sentrale temaer:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike opplegg i friluftsliv
  • Grunnleggende kunnskap og ferdigheter i vinterfriluftsliv
  • Sikkerhet og førstehjelp om vinteren
  • Sentrale verdier i friluftsliv

Teaching and learning methods

Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Turene vil foregå i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.

Studentene skal på følgende turer og aktiviteter:

  • Friluftsliv vinter
  • Skogsfriluftsliv vinter
  • Egentur vinter
  • Klatring
  • Friluftsliv for barn

Course requirements

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • En obligatorisk 6-dagers tur på fjellet om vinteren
  • En obligatorisk 3-dagers tur i skogen om vinteren
  • En obligatorisk egentur på minimum tre dager uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer
  • En muntlig presentasjon av egenturen, ca. 10 minutter per gruppe
  • En digital historie fra egenturen

Dersom man ikke er med på 6-dagers vintertur, må man vente til neste år med å ta igjen arbeidskravet. Ved manglende egentur kan man gjøre avtale med faglærer om å ta den igjen samme semester. Ved ikke godkjent presentasjon av egentur, gis det mulighet til å utbedre presentasjonen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Assessment

Innlevering av en individuell hjemmeoppgave i form av en rapport på 5000 ord +/-10 % i forbindelse med turene på høsten.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.