EPN-V2

IDE6100 Design and idea development Course description

Course name in Norwegian
Design og idéutvikling
Study programme
Design and Idea Development
Further education for teachers in design, arts and crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Design og idéutvikling skal belyse hvordan man gjennom arbeid med design kan utvikle kreativitet og skape fornyelse innen ulike områder. Det fokuseres på prosessen fra å registrere et behov, formulere kriterier, velge ulike metoder for idéutvikling, analysere marked og målgruppe, til selve formgivingen med tilpassing til ulike brukergrupper og til produksjon.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette studiet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen designfeltet:

  • Har kunnskap om designprosessen - fra idé til ferdig produkt.
  • Har kunnskap om metoder for utvikling av innovative designløsninger.

Ferdighet

Studenten

  • kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen fagfeltet design
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen design, som for eksempel tegne og presentasjonsteknikker
  • kan identifisere ulike konseptuelle løsninger og utarbeide et eget konsept
  • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt eller tjeneste
  • kan anvende kreative metoder for utforming av god design og gode produktløsninger

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til designerens utfordringer og rolle i forhold til innovasjon
  • har kunnskap om designregistrering og patentbeskyttelse og kjenner til fremgangsmåten for søknad om registrering/patent.
  • Kjenner til etiske problemstillinger knyttet til design og tilpassing til ulike brukergrupper
  • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av design knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge undervisning i design og idéutvikling

Content

1. Mappeeksamen med uttrekk

Vurderes av intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.

2. Prosjektoppgave - individuell

Prosjektoppgaven vurderes av intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.

Teaching and learning methods

Andre studieår setter fokus på anvendelse og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med en Fordypning i formgiving, kunst og håndverk. I emnet legges det vekt på prosjekter som integrerer fagteori og fagdidaktikk, kunst og formkultur, profesjonsfag og praksisopplæring.

Course requirements

Bestått alle emner fra 1. studieår.

Assessment

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk
  • har kunnskap om estetisk teori, kreative prosesser og idéutvikling
  • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt
  • har kunnskap om bruk av digitale medier som redskaper og virkemidler i skapende arbeid og visuell dokumentasjon
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
  • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr
  • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
  • har kunnskap om aktuelle læreplaner, opplæringsloven og forskrifter
  • har kunnskap om læreplananalyse

Ferdigheter

Studenten

  • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper
  • kan bruke formgiving, kunst og håndverk både som regifag og støttefag i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid
  • kan bruke kunst og formkultur som referanse for skapende virksomhet
  • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø
  • kan legge til rette for bruk av digitale medier som verktøy for barn, unge og voksne i deres skapende prosesser.
  • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære,
  • kan beskrive, drøfte og vurdere relevant teori i forhold til skapende arbeid

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for undervisning og veilede i ulike typer idéutvikling og designprosesser
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra verkstedsperiode 1, 2 og 3.
  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra IKT og material- og miljølære.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:

  • Faglige innføringer knyttet til demonstrasjoner.
  • Seminarer.
  • Felles drøftinger og vurdering underveis og til slutt i forhold til obligatoriske studieoppgaver.
  • Erfaringsinnhenting i verksted og laboratorier.
  • Gruppe- og prosjektarbeid.
  • Undervisning i digitale medier.

Grading scale

Eksamen i emnet er todelt:

1. Mappeeksamen med uttrekk

Mappen består av følgende mappekrav:

Praktisk estetisk arbeid med tilhørende dokumentasjon fra fagperiode 1, 2 og 3.

Det gis løpende vurdering av mappekravene underveis, og studentene kan utvikle og forbedre mappen helt frem til fastsatt frist. Til slutt trekkes ett av mappekravene ut til avsluttende vurdering. Studentene har tre dager til disposisjon før endelig innlevering av det uttrukkede mappekravet.

Mappeeksamenen teller 40 prosent av sluttkarakteren.

2. Prosjektoppgave - individuell

Prosjektoppgaven består av en praktisk og en teoretisk komponent. Prosjektet tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel og materialområde. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.

Prosjektoppgaven teller 60 prosent av sluttkarakteren.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter.

De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 leveres mappeeksamen som til ordinær eksamen. Alle mappekravene må være må være klar for uttrekk før studenten kan framstille seg for eksamen.

Ved framstilling til utsatt eksamen i del 2 leveres prosjektet som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal innholdet som ble vurdert til -F- til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret.

Examiners

Alle.

Admission requirements

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.