EPN-V2

HOSPO6100 Hospitation and Interdisciplinary Cooperation in Vocational Education and Training Course description

Course name in Norwegian
Hospitering og samarbeid i fag- og yrkesopplæring
Study programme
Hospitation and Interdisciplinary Cooperation in Vocational Education and Training
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Videreutdanningstilbudet Hospitering og samarbeid i fag- og yrkesopplæring skal bidra til at deltakerne videreutvikler egen lærerprofesjonalitet og kompetanse for undervisning i yrkesfaglige utdanningsprogram eller i relevante fag i grunnopplæringen, trinn 8 - 13. Fokus rettes mot tilpasset og relevant opplæring for alle elver innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller i aktuelle fag i grunnopplæringen 8-13. Samarbeid skole og arbeidsliv, læring på arbeidsplassen og relevant yrkesopplæring av høy kvalitet står i sentrum.

Faget Prosjekt til fordypning i yrkesfaglige utdanningsprogram (LK 06) har forsterket koblingen mellom opplæring i skole og bedrift i videregående opplæring. Å utvikle læreres kompetanse i å lede elevers læreprosesser i samarbeid med flere aktører og på flere læringsarenaer har dermed økt. Forskrift til opplæringsloven trekker fellesfaglærerne i yrkesfaglige utdanningsprogram tydelig inn i arbeidet med å bidra til kvalitetsutvikling i fag- og yrkesopplæringen. All opplæring, også fellesfagene, skal være tilpasset de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

Pedagogisk forskning de siste 20 årene viser at undervisning som er i tråd med situert læringsteori og mesterlære, viser seg å være hensiktsmessig for utvikling av relevant kompetansen av høy kvalitet. I denne sammenhengen har hospitering som læringsform blitt lansert som en aktuell måte å lære på, også for lærere.

Faglig innhold i emnet vil være rettet mot å videreutvikle den enkelte deltakers pedagogiske og didaktiske kompetanse. Yrkesretting, tverrfaglig samarbeid internt på skoler og eksternt med arbeidslivet for å legge til rette for relevant yrkesopplæring vil være helt sentralt i videreutdanningen. Det å lede elevers læreprosesser som veksler mellom opplæring i skole og bedrift, der også grunnleggende ferdigheter integreres og vektlegges i opplæringen, krever en spesiell oppmerksomhet for lærere i skolen og for opplæringsansvarlige i bedriftene.

Hospitering som læringsform og erfaringsutveksling vil være de sentrale læringsaktivitetene i studiet

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Studiet skal bidra til videreutvikling av studentenes kompetanse i å planlegge, gjennomføre, begrunne og vurdere relevant opplæring i yrkesfaglige utdanningsprogram i henhold til Kunnskapsløftet og relevant kvalitet i arbeidslivet. Å utforme tverrfaglige undervisningsopplegg og det å lede elevers læringsprosesser i samspill mellom skole og bedrift vil være sentralt i studiet.

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • læringsteorier som bidrar til å utvikle forståelse om hospitering som læringsform og om læring på arbeidsplassen
  • utvikling av yrkesrelevante, tverrfaglige og helhetlige undervisningsopplegg i tråd med satsinger i samfunnskontrakten og styringsdokumenter i grunnopplæringen 8 - 13
  • underveisvurdering, elevmedvirkning, tilpasset opplæring og integrering av grunnleggende ferdigheter i opplæringen når opplæringen skjer på ulike læringsarenaer
  • å lede elevers læreprosesser i veksling mellom skole og bedrifter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende hospitering som læringsform og arbeidsmetode for å planlegge, dokumentere og kritisk reflektere over læringsprosesser og læringsutbytte i lys av læringsutbyttebeskrivelsene for videreutdanningen og egendefinerte læringsmål
  • anvende yrkesdidaktiske prinsipper i opplæringen
  • planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige og relevante undervisningsopplegg i tråd med lovverk og styringsdokumenter for opplæringen 8 - 13
  • kan anvende digitale verktøy inn i undervisningen med tanke på dokumentasjon, underveisvurdering og vurdering for læring

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med ulike aktører i fag- og yrkesopplæringen
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærekandidater/lærlinger og aktørene i fag- og yrkesopplæringen
  • har innsikt i faglige, yrkesetiske og miljømessige problemstillinger i skole og bedrift
  • har endrings- og utviklingskompetanse

Content

Hospitering og samarbeid i fag- og yrkesopplæring gjennomføres som et samlingsbasert deltidsstudium, og med studieoppgaver (arbeidskrav) mellom samlingene. I tillegg skal det gjennomføres 6-10 dagers hospitering i bedrifter. Det er mulig å avtale hospitering på andre arenaer, men minst to dager må være i ekstern virksomhet. Hospiteringen fordeles på to perioder, med henholdsvis 4-6 dager hospitering i første periode og 2-4 dager hospitering i andre periode.

Dersom studiet gjennomføres som oppdrag, kan annen organisering og oppbygging avtales. Deler av planen for videreutdanningen kan tas som etterutdanning, uten studiepoeng. Etterutdanning dokumenteres med kursbevis.

Innhold i studiet rettes mot fagområder som yrkesretting og relevans, om utvikling av nettverk og tett samarbeid mellom skole og bedrift i fag- yrkesopplæringen, hospitering som læringsform, læring på arbeidsplassen og tverrfaglig samarbeid. Yrkesretting, relevans og egen vurdering vil være sentrale delemner.

Studiet omfatter følgende temaer:

  • Hospitering som læringsform og læring på arbeidsplassen
  • Samarbeid skole og bedrift, nettverksbygging, ulike aktører i yrkesopplæringen
  • Læringsteoretisk forankring (situert læringsteori, mesterlære og erfaringslæring)
  • Tilpasset og relevant opplæring for elever
  • Utvikling av tverrfaglige og flerfaglige læringsoppgaver med relevans for yrkene
  • Utvikling av digital kompetanse for å dokumentere og vurdere læreprosesser i veksling mellom skole og bedrift
  • Underveisvurdering vurdering for læring

Teaching and learning methods

Hospitering som læringsform og erfaringslæring er sentrale arbeids- og undervisningsformer i studiet. Studiet er samlingsbasert med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier, aktiv bruk av IKT og med praktiske øvelser. Studentenes egen aktivitet og refleksjoner vil være sentrale. Etiske refleksjoner er gjennomgående i hele studiet.

Studiet har fellessamlinger før og etter hver hospiteringsperiode. I tillegg kommer en formidlingsdag med tilhørere, lagt til relevante arenaer.

Gjennom hospitering som læringsform skal studentene observere og kartlegge reelle arbeidsoppgaver knyttet til yrker i virksomhetene (bransjer/yrker). Ved hjelp av yrkespedagogiske prinsipper og faglig kunnskap skal de kunne gjøre om arbeidsoppgavene til relevante læringsoppgaver. I løpet av studiet skal deltakerne utvikle og prøve ut tverrfaglig undervisningsopplegg på egen skole. Undervingsopplegget skal være i tråd med læringsutbyttet for studiet. Grunnleggende ferdigheter, vurdering for læring og gjennomgående dokumentasjon ved bruk av digitale verktøy skal ha en framtredende plass.

Dersom studenten ønsker det og arbeidsgiver (rektor) tillater det, kan hospiteringen gjennomføres i andre nordiske land, eller i land der skolen allerede har et utstrakt samarbeid om fag- og yrkesopplæringen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Hospitering i 6-10 dager, som dokumenteres i form av:

  • Del a): En utarbeidet detaljplan for hver av hospiteringsperiodene, med beskrivelse av eget læringsbehov, og med utforming av egne læringsmål. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 500-1500 ord pr. plan.
  • Del b): Utarbeidelse av en multimodal tekst som omhandler begge periodene, med beskrivelse av og refleksjon over læringsutbytte fra hospiteringsperiodene. Individuell oppgave. Omfang: tilsvarende 1000 ord +/- 10 %.
  • Del c): Erfaringsdeling i grupper med individuell presentasjon av eget læringsutbytte fra hospiteringen. Varighet 15 minutter pr. student.

Arbeidskrav 2: Individuell muntlig presentasjon av tverrfaglig undervisningsopplegg på en formidlingsdag lagt til en relevant arena der grupper av medstudenter skal delta. Varighet skal være 20 - 45 minutter pr. utviklingsarbeid. Andre inviterte kan delta på deler av eller hele dagsopplegget.

Gjennom arbeidskravene skal studentene synliggjøre og dokumentere egen læringsprosess og faglig utvikling. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Innhold og arbeidsmåter i studiet krever obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlinger og i hospitering. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Skriftlig prosjekteksamen, individuell: Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass ved at det utvikles og gjennomføres et tverrfaglig/flerfaglig undervisningsopplegg i henhold til formålet for videreutdanningen. Overordnet tema for prosjekteksamen er yrkesretting, tverrfaglig undervisningsopplegg i samarbeid internt på skoler og eksternt med arbeidslivet. Problemstillingen for prosjekteksamen skal være selvvalgt, og skal være i samsvar med læringsutbyttebeskrivelsene i studiet. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet.

Besvarelsen skal ha et omfang tilsvarende 10 - 12 sider, der utarbeidet undervisningsopplegg ligger med som vedlegg. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Ved første ny og utsatt skriftlig prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven én gang. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.