EPN-V2

HETEKD5900 Master´s Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Radiography
Weight
50.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

The master’s thesis must be an independent and supervised research or development work.The students choose their own thesis topics. Students can initiate theses based on their own academic background and interests. Theses relating to research projects at OsloMet or external Norwegian and foreign partner institutions may also be relevant.

Required preliminary courses

The student must have passed all courses in the first year of study and the autumn semester in the second year before starting on the master’s thesis

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can acquire advanced knowledge in the subject area of the master’s thesis from relevant research and specialist literature
  • can explain the theoretical basis for the topic of the master’s thesis and for the methods included in the work
  • can critically evaluate previous research, existing theory and methods that form the basis for the research questions in the master’s thesis
  • can assess previous research as a basis for critically evaluating their own results

Skills

The student

  • can develop a project description for the master’s degree project under supervision and in line with research methods
  • can carry out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
  • can explore methods, processes, calculations, analyses and examinations of relevance to the master’s thesis in an independent manner
  • can quality assure their own work
  • can present results in a scientific manner and discuss these in relation to previous research

General competence

The student

  • can apply research methods to new and unknown disciplines and formulate new research questions
  • can carry out critical analyses of and combine knowledge from different sources
  • can disseminate an extensive independent work, both orally and in writing, in accordance with applicable conventions for scientific reporting
  • can convey research results in both scientific and popular science form
  • can identify and discuss ethical issues in research in accordance with applicable laws and international conventions

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell som er utviklet til bruk i skolefaget på 5.-10. trinn og til uformelle læreprosesser utenfor skolen, som for eksempel på internett, og kunne vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for 5.-10. trinn
  • har kjennskap til historien til profesjonsrelevante sider av musikkfaget som vitenskaps- og utøvingsfag
  • har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens virkning på sinn og kropp, særlig med vekt på musikalsk ungdomskultur

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike læreprosesser knyttet til musikk, dans/bevegelse og skolekonserter for 5.-10. trinn og drøfte hvordan skolen og samfunnet kan legge til rette for slike opplevelser som en del av musikkopplæringen
  • kan framføre et variert repertoar av musikk, musikalsk og uttrykksfullt, alene, og i samspill med andre i skolen og på andre opplæringsarenaer
  • kan improvisere, komponere, arrangere og produsere, utøve og lede, og framføre musikk på konserter og i andre offentlige rom
  • kan notere egne komposisjoner og legge til rette for musikalsk materiale for ulike framføringsmål og for musikkundervisning og læreprosesser på 5.-10. trinn
  • kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i teori om estetikk og kulturutvikling
  • kan vurdere, analysere og delta i varierte fagdidaktiske forskings- og utviklingsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i samarbeid med skolens samarbeidspartnere og i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen
  • kan vurdere ulike verktøy for elevvurdering i musikkfaget og sammenlikne med tilsvarende for andre fagområder, og kommunisere grunnlaget for vurdering til elever, foresatte, kollegaer og skoleledelse

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 4 kan avlegges:

  • Innlevering av tre arrangeringsoppgaver og godkjent arbeidskravprøve i arrangering. Arrangeringsprøven har et omfang på to timer.
  • Arbeidskravprøve i kor- og ensembleledelse. Varighet: maks. ti minutter.
  • Skolekonsertprosjekt. Tidsramme for konserten: 35 minutter.
  • Muntlig framlegg i grupper på fire til fem studenter knyttet til fordypningstema i musikkorientering. Varighet: ca. 30 minutter.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende emner:

  • Spill på hovedinstrument.
  • Metodiske emner inkludert klassesang og digital kompetanse.
  • Arrangering (dersom ikke annet er avtalt).
  • Kor- og ensembleledelse.
  • Skolekonsertprosjekt.

Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.

Grading scale

Eksamenen har en praktisk-metodisk og en utøvende komponent. Begge komponenter må gjennomføres for at vurdering skal kunne foretas. Varighet: ca. 30 minutter. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.

  1. Den praktisk-metodiske komponenten: Kandidaten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en studentgruppe. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
  2. Den utøvende komponenten: Spill på hovedinstrument. Kandidaten har med en repertoarliste på 5-7 stykker/sanger på eksamensdagen. På eksamen spiller kandidaten minimum to stykker, hvorav ett er selvvalgt.

Examiners

Ingen.