EPN

HEL6120 Public Health and Public Health Nursing among Individuals and Groups Course description

Course name in Norwegian
Folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid på individ- og gruppenivå
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet inneholder sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap.  Det gis en innføring i fagområdets historie og plass i dagens samfunn. Helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helsesøsters fagutøvelse blir belyst. Helsesøsters helsefremmende og forebyggende innsats for barn, unge og deres familier på individ, gruppe og samfunnsnivå vektlegges.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike teorier knyttet til begrepene helse og livskvalitet
  • har inngående kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid overfor individer og befolkningsgrupper, inkludert epidemiologi
  • har avansert kunnskap om helsesøsters funksjon, ansvarsområder og etiske utfordringer og kan identifisere profesjonens rolle i samfunnet
  • har inngående kunnskap om betydningen av det helsefremmende- og forebyggende arbeid i et globalt perspektiv
  • har kunnskap om samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen
  • har inngående kunnskap om relevante lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og kritisk vurdere fagutøvelsen i et folkehelseperspektiv og basert på nasjonale retningslinjer
  • kan anvende relevante teorier og metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid
  • kan analysere og anvende epidemiologiske data og definisjoner i planlegging av folkehelsearbeidet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å analysere faktorer i samfunnet som påvirker folkehelsen
  • kan analysere og vurdere kvalitetssikring i arbeidet
  • kan anvende og vurdere etiske perspektiv som utgangspunkt ved kritisk refleksjon i fagutøvelsen

Content

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige gruppeoppgaver med framlegg, ferdighetstrening, seminarer og selvstudium.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80% tilstedeværelse i ferdighetstrening, på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • oppgave i gruppe ca. 3-4 studenter som skal munne ut i et abstrakt på inntil 500 ord med muntlig gruppepresentasjon

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig skoleeksamen, 3 timer

Permitted exam materials and equipment

 Ingen

Grading scale

A-F

Examiners

To interne sensorer. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.