EPN

GLU-NOR-E4 Norwegian, 5-10 Grade, Module 4 Course description

Course name in Norwegian
Norsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10 trinn.  

Kunnskap

Studenten 

  • har utvidet forståelse av tekst-, litteratur- og sjangerbegrepene
  • har omfattende kunnskap om hva som kjennetegner språket i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; skjønnlitteratur og sakprosatekster i ulike sjangre, og tekster fra eldre og nyere medium
  • har kunnskap om videreutvikling av leseforståelse og lesestrategier, både hos elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
  • har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine, både elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
  • har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
  • har kunnskap om muntlige sammensatte tekster i moderne medier
  • har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
  • har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som andrespråk
  • har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan skrive godt på nynorsk og bokmål
  • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever med norsk som førstespråk og elever med norsk som andrespråk
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av mellomspråkstekster
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
  • kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg 
  • kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevene 
  • kan skape og vurdere digitale, sammensatte tekster 
  • kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk 
  • kan sette litterære tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur 
  • kan bruke varierte estetiske arbeidsmåter for økt litteraturforståelse og leseglede hos elevene  - kan bruke litteraturteori i undervisningssammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljøer og utvikle en språk- og kulturforståelse som tar den flerkulturelle virkeligheten på alvor - kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv

Content

Lesing, skriving og muntlige ferdigheter - med fordypning

  • Fagbøker for barn og unge.
  • Oversatt barne- og ungdomslitteratur inkludert triviallitteratur.
  • Tekstbegrepet, litterasitetsbegrepet (literacy), leseforståelse.
  • Leseutvikling med vekt på den andre leseopplæringa og norsk som andrespråk.
  • Film og dataspill.
  • Sammensatte tekster (bildebøker, tegneserier og læremidler).
  • Sjangerkunnskap: essay, kåseri og (voksen-) novelle.
  • Lese- og skrivevansker.
  • Skriveutvikling med vekt på skriving på andrespråket (mellomspråkstekster).
  • Språkfilosofi og språklæringsteorier.
  • Flerspråklighet.
  • Språkutvikling og språklæring, med vekt på norsk som andrespråk.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:  

  • Kåseri : Utarbeide et kåseri (400-500 ord) knyttet til arbeidet med et faglig tema. Framføre kåseriet individuelt. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter. 
  • Bildebok/sammensatt tekst: Produksjon av en bildebok eller annen sammensatt tekst etter utleverte retningslinjer. Gruppebasert. Målform: Fritt valg. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter. 
  • Skriftlig innlevering: Læreboktekst (to og to studenter). Omfang: 1500 ord +/- 10 prosent. Valgfri målform. Skriftlig tilbakemelding fra lærer. 

Assessment

Eksamen består av to deler med litterære, språklige og didaktiske oppgaver:

  • Del 1: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Nynorsk. 
  • Del 2: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Bokmål. 

Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Begge eksamensdelene vurderes av en intern og en ekstern sensor.