EPN-V2

GLU-NOR-E4 Norwegian, 5-10 Grade, Module 4 Course description

Course name in Norwegian
Norsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Description of integrated courses

Alle.

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10 trinn.

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet forståelse av tekst-, litteratur- og sjangerbegrepene
  • har omfattende kunnskap om hva som kjennetegner språket i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; skjønnlitteratur og sakprosatekster i ulike sjangre, og tekster fra eldre og nyere medium
  • har kunnskap om videreutvikling av leseforståelse og lesestrategier, både hos elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
  • har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine, både elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
  • har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
  • har kunnskap om muntlige sammensatte tekster i moderne medier
  • har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
  • har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som andrespråk
  • har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan skrive godt på nynorsk og bokmål
  • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever med norsk som førstespråk og elever med norsk som andrespråk
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av mellomspråkstekster
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
  • kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
  • kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevene
  • kan skape og vurdere digitale, sammensatte tekster
  • kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk
  • kan sette litterære tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur
  • kan bruke varierte estetiske arbeidsmåter for økt litteraturforståelse og leseglede hos elevene - kan bruke litteraturteori i undervisningssammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljøer og utvikle en språk- og kulturforståelse som tar den flerkulturelle virkeligheten på alvor - kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv

Content

Gradert skala A-F

Teaching and learning methods

Dette emnet gir en innføring i motens funksjon i dagens samfunn gjennom utforskning av mote som både et kulturelt og et økonomisk system. En undersøkelse av betydningen av og mekanismene bak produksjon, og forbruk av mote viser hvor komplekse miljømessige og etiske problemstillinger motebransjen står overfor nå og i fremtiden. Gjennom klasseaktiviteter undersøkes kommende innovasjon innen både teori og praksis, noe som utvikler evnen til kritisk analyse av motesystemenes utvikling for å møte samfunnets skiftende behov. Vurderingsoppgaver gir deg mulighet til å fordype deg i emner du interesserer deg særlig for.

Course requirements

Opptak til master i estetiske fag, studieretning mote og samfunn

Assessment

Kunnskap

Studenten har:

•kunnskap om de kulturelle og industrielle produksjonssystemene innen mote og hvordan de er i endring

•kunnskap om nyere utvikling innen moteteori og -praksis

•forståelse av de komplekse miljømessige og etiske problemstillingene innen dagens mote

•forståelse av innovasjon innen motefeltet, både teknologisk og kulturelt.

Ferdigheter

Studenten kan:

•analysere kompleksiteten i motebransjen gjennom ulike teoretiske og praktiske tilnærminger

•reflektere kritisk over etiske og miljømessige problemstillinger innenfor systemene for produksjon og forbruk av mote

•identifisere og kritisk drøfte problemstillinger som er relevante for dagens mote og samfunn

•identifisere, sitere, analysere og syntetisere informasjon fra mange ulike kilder for å underbygge et

argument.

Generell kompetanse

Studenten kan:

•utføre selvstendige forskningsaktiviteter som svar på en gitt oppgave

•anvende eksisterende kunnskaper og ferdigheter på nye forskningsområder

•formidle et kritisk syn på eksisterende problemstillinger innen mote og samfunn, både muntlig og skriftlig.

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Alle deler av undervisningen, samt oppgaver og seminarer er obligatoriske.

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må godkjennes for å gjelde for eksamen:

•minst 80 % tilstedeværelse på forelesninger og seminarer

•en individuell skriftlig oppgave. 2000-2500 ord + bibliografi

•individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.

Examiners

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste