Studyinfo subject GLU-NOR-E2 2018 HØST
GLU-NOR-E2 Norwegian, 5-10 Grade, Module 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Study programme
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om relevante teorier om lesing og leseopplæring
- har kunnskap om leseforståelse og lesestrategier
- har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
- kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begrep og perspektiv
- har inngående kjennskap til ungdomslitteratur i ulike sjangre og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utvikla seg over tid
- har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
- har kunnskap om hvordan gutter og jenter på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing
Ferdigheter
Studenten
- kan skrive godt på nynorsk og bokmål
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
- kan stimulere den estetiske sansen til elevene
- kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
- kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk
- kan sette sentrale norske tekster og et utvalg samiske tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur
- kan lese, analysere og tolke tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell sammenheng
- kan legge til rette for arbeid med litterære tekster i et historisk, flerkulturelt og tverrestetisk perspektiv
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlige elevtekster for å fremme læring
Generell kompetanse
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Siden faget er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen, vil flere av læringsutbytteformuleringene stå sentralt i samarbeidet med faget pedagogikk og elevkunnskap og med de ulike trinnene i profesjonsutdanningens praksisopplæring.
Content
Lesing, med vekt på litterære emner
- Lesestrategier og teorier om lesing.
- Barnelitteratur, ungdomslitteratur.
- Litterære oppvekstskildringer og annen skjønnlitteratur.
- Litterære sjangre: epikk og drama.
- Litteraturhistorie og kanon.
- Skjønnlitteratur i nordisk perspektiv.
- Litteraturteori og litteraturdidaktikk.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidsmappa har fem oppgaver som studenten kan arbeide med i ulike versjoner.
- Mappetekst 1: Bokmelding. Omfang: 1000 ord +/- 10 prosent.
- Mappetekst 2: Respons på bokmelding: Digitale merknader i teksten og ca. 1/2 side kommentar etter meldingen.
- Mappetekst 3: Kommentar til respons på bokmelding. Omfang: Ca. 2 sider.
- Mappetekst 4: Elevtekstanalyse. Omfang; 2500 ord +/- 10 prosent.
- Mappetekst 5: Artikkel om barne- og ungdomslitteratur. Omfang: 3500 ord +/- 10 prosent.
Innleveringsmappe blir opprettet med faste tidsfrister for hver oppgave. Faglærer kan endre rekkefølgen på tekstene. Mappetekstene skal utformes og bearbeides digitalt, og godkjenning av tekstene er en forutsetning for å kunne gå opp til endelig mappeeksamen. Alle tekstene skal skrives på nynorsk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 2 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Mappeeksamen. Vurdering av mappe med tre tekster valgt fra arbeidsmappe (se kapittelet Arbeidskrav over) valgt av studentene, samt refleksjonsnotat (omfang: 1000 ord +/- 10 prosent). Målform: nynorsk.
Ny/utsatt eksamen
Studenten leverer inn reviderte tekster med utgangspunkt i opprinnelig arbeidsmappe innen fastsatt frist. Det blir ikke gitt ny veiledning fra lærer.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.