Programplaner og emneplaner - Student
GLU-NOR-E1 Norwegian, 5-10 Grade, Module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Study programme
-
Teacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i følge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn.
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har bred kunnskap om relevante teorier om skriving og skriveopplæring
- har kunnskap om skrivestrategier
- har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine
- har kunnskap om norsk språkhistorie etter 1800 og om gjeldende normering av bokmål og nynorsk
- har metaspråk og språklig bevissthet
- har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever som skriver på bokmål og elever som skriver på nynorsk
- kan kontrastere norsk med andre språk og bruke kontrastive metoder i språkopplæringa
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlige elevtekster for å fremme læring
- kan legge til rette for at elevene får skrive sakprega tekster og fiksjonstekster av ulikt slag
- kan bruke kunnskap om skriftspråksnormering i skriveopplæringa
- kan rettlede elever i ulike former for skriftlig argumentasjon
- kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
- kan legge til rette og gjennomføre undervisning i den målforma som er sidemål for elevene
- kan sette i gang, rettlede og vurdere skriftlig tekstproduksjon hos elever på ungdomstrinnet og grunngi karakterene en setter
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
- kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
Generell kompetanse
Studenten
- er stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Siden faget er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen, vil flere av læringsutbytteformuleringene stå sentralt i samarbeidet med faget pedagogikk og elevkunnskap og med de ulike trinnene i profesjonsutdanningens praksisopplæring.
Content
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Prøve om språk: En kunnskapsprøve (elektronisk) i grunnleggende grammatikkunnskap (fonologi, morfologi og syntaks) og en kunnskapsprøve (elektronisk) i nynorsk formverk.
- Argumenterende tekst: En skriftlig innlevering (på bokmål), i form av en fagartikkel (på ca. 1000 ord) om et undervisningsopplegg om argumenterende skriving. I arbeidet skal studentene dokumentere kompetanse i bruk av kilder. Faglærer gir respons på teksten.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 1 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Videreutdanningen er nettbasert med tre digitale samlinger av to dager hvert semester. Mellom samlingene skal studentene jobbe med oppgaver og arbeidskrav, samt utforske sin egen rolle som pedagog gjennom å ta i bruk ny kunnskap for å utvikle barnehagens digitale praksis i tett samspill med kollegaer. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike læringsarenaer i og mellom samlinger:
- "Omvendt undervisning" og forelesninger på nett
- Arbeid i læringsgrupper, diskusjoner og refleksjonsoppgaver
- Individuell- og gruppe veiledning og tilbakemelding på oppgaver
- Presentasjon og vurdering av ulike verktøy
- Utviklingsprosjekt i egen barnehagen
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Høst
- Planlegge og gjennomføre et faglig møte i egen barnehage med tema digital danning eller digital kompetanse. Tidsrammen på det faglige møtet skal være på minimum 45 minutter.
- Refleksjonsnotat på bakgrunn av det faglige møtet i barnehagen. Omfang 1200 ord +/- 10 %.
Vår
- Presentasjon i form av en «mini-konferanse». Studentene søker kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med dette temaet. Dette kan være en power-pointpresentasjon, podcast eller annen form for formidling. Ved muntlig presentasjonsform skal tidsrammen være på om lag 15 minutter. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på mellom 2800 -3500 ord. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk og trekkes fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
De obligatoriske aktivitetene vil være gjenstand for diskusjon, refleksjon og arbeid i både læringsgrupper og undervisning.
Høst
- Kartlegging av digitale verktøy i egen barnehage, eierskap, utstyr og bruk
- Kartlegge personalets digitale praksis i egen barnehage
Vår
- Utforske barns digitale erfaringer og introdusere en ny digital aktivitet som kan stimulere til lek og læring
- Kritisk refleksjon i egen personalgruppe som tematiserer personalets digitale dømmekraft
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for videreutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og arbeid med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn to undervisningsdager, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Grading scale
Individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter.
Eksamen består av to komponenter:
- Kandidaten lager en digital fremføring over to selvvalgte tema (om lag 15 minutter).
- Kandidaten trekker ett av seks temaer gitt 14 dager før eksamen. Dette temaet vil være utgangspunkt for en åpen faglig samtale (om lag 15 minutter).
Når begge eksamenskomponenter er gjennomført gis det en samlet vurdering.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt.