EPN-V2

GLU-ENG-E3 English, 5-10 Grade, Module 3 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk Emne 3 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
  • har kjennskap til noen varianter av engelsk
  • har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
  • har kunnskap om lesing og skriving som prosesser
  • har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
  • har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
  • kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
  • kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Content

Tema 7: Fordypning i det engelske språkets system og struktur:

  • Fordypning i grammatikk, lydlære og intonasjon - del B.
  • Videreutvikling av ordtilfang i engelsk - del B.
  • Engelsk i det flerspråklige klasserommet.

Tema 8: Tekst som prosess:

  • Skriving og lesing som prosess.
  • Akademiske tekster på engelsk.
  • Engelsklæreren som språkmodell med vekt på skriftlige ferdigheter.
  • Tekstbinding og tegnsetting.

Tema 9: Grunnleggende ferdigheter med fokus på skriving og IKT:

  • Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med skriving i klasserommet.
  • Elevvurdering med fokus på skriftlige ferdigheter.
  • Muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlig tekstproduksjon og omvendt.
  • Utforming av sammensatte tekster ved hjelp av IKT.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Tre journal entries .
  • Journal entry relatert til Tema 7 (gruppeoppgave, sammensatt tekst av valgfri størrelse og tekst på 200-300 ord).
  • Journal entry relatert til Tema 8 (individuell oppgave, skriftlig tekst på 1500-2000 ord).
  • Journal entry relatert til Tema 9 (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 800-1000 ord).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Assessment

Pass/fail.Pass/fail.