EPN-V2

GLU-ENG-E2-S English, 5-10 Grade, Module 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk Emne 2-S - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • har kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
  • har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
  • har kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
  • har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kunnskap om ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan kritiske vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler
  • kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
  • kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Content

Tema 4: Engelsk i et flerkulturelt perspektiv:

  • Interkulturell kommunikasjon.
  • Grunnleggende sjangerkunnskap.
  • Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land.

Tema 5: Elevers arbeid med engelskspråklig tekst:

  • Analyse og valg av tekster for barn og unge.
  • Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe.
  • Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy.

Tema 6: Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing og regning i engelsk:

  • Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med lesing og regning i klasserommet.
  • Lesestrategier og leseforståelse.
  • Å kunne regne i engelsk.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • To journal entries .
  • Journal entry relatert til Tema 4 og 5 (individuell, skriftlig oppgave, på 800-1000 ord).
  • Journal entry relatert til Tema 6 (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 800-1000 ord).
  • Alternativt arbeidskrav for studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å reise på studietur til York (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 1000-1500 ord, i tillegg til en sammensatt tekst).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.
  • Deltakelse på studietur til Det norske studiesenteret i York. Studenter som ikke har anledning til å delta, gjennomfører et alternativt arbeidskrav (se over under Arbeidskrav).

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Assessment

Eksamen i vårsemesteret av første studieår

Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamenen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Pensum

Faglitteratur (ca. 580 sider)

Fagdidaktikk

Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg.). London: Longman. (utdrag på ca. 20 sider)

Munden, Juliet (2014) Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide. Oslo: Gylendal Akademisk (utdrag på ca. 60 sider)

I tillegg kommer pensumlitteratur i handouts samt nettressurser (ca. 350 sider).

Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.

Kulturstudier

Elektronisk pensum (ca. 150 sider) som kunngjøres i Fronter.

Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:

Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen

English Subject Curriculum (LK06 in English)

Skjønnlitteratur

Romaner

Alexie, Sherman. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian

Breslin, Theresa : Whispers in the Graveyard

Gaiman, Neil. Coraline (graphic novel)

Green, John. The Fault in Our Stars

Lowry, Lois: The Giver

Sachar, Louis: Holes

Shakespeare, William: Romeo and Juliet

Bildebøker

Baylor, Byrd. The Table Where the Rich People Sit

Macaulay, David. Black and White

Say, Allen. Grandfather¿s Journey

Tan, Shawn . The Rabbits