Programplaner og emneplaner - Student
GLU-ENG-E2-S English, 5-10 Grade, Module 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk Emne 2-S - grunnskolelærer 5-10 trinn
- Study programme
-
Teacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- har kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
- har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
- har kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
- har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
- har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- har kunnskap om ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan kritiske vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler
- kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
- kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
- kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Content
Tema 4: Engelsk i et flerkulturelt perspektiv:
- Interkulturell kommunikasjon.
- Grunnleggende sjangerkunnskap.
- Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land.
Tema 5: Elevers arbeid med engelskspråklig tekst:
- Analyse og valg av tekster for barn og unge.
- Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe.
- Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy.
Tema 6: Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing og regning i engelsk:
- Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med lesing og regning i klasserommet.
- Lesestrategier og leseforståelse.
- Å kunne regne i engelsk.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- To journal entries .
- Journal entry relatert til Tema 4 og 5 (individuell, skriftlig oppgave, på 800-1000 ord).
- Journal entry relatert til Tema 6 (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 800-1000 ord).
- Alternativt arbeidskrav for studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å reise på studietur til York (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 1000-1500 ord, i tillegg til en sammensatt tekst).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.
- Deltakelse på studietur til Det norske studiesenteret i York. Studenter som ikke har anledning til å delta, gjennomfører et alternativt arbeidskrav (se over under Arbeidskrav).
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Assessment
Eksamen i vårsemesteret av første studieår
Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamenen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Pensum
Faglitteratur (ca. 580 sider)
Fagdidaktikk
Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg.). London: Longman. (utdrag på ca. 20 sider)
Munden, Juliet (2014) Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide. Oslo: Gylendal Akademisk (utdrag på ca. 60 sider)
I tillegg kommer pensumlitteratur i handouts samt nettressurser (ca. 350 sider).
Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.
Kulturstudier
Elektronisk pensum (ca. 150 sider) som kunngjøres i Fronter.
Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:
Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen
English Subject Curriculum (LK06 in English)
Skjønnlitteratur
Romaner
Alexie, Sherman. The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian
Breslin, Theresa : Whispers in the Graveyard
Gaiman, Neil. Coraline (graphic novel)
Green, John. The Fault in Our Stars
Lowry, Lois: The Giver
Sachar, Louis: Holes
Shakespeare, William: Romeo and Juliet
Bildebøker
Baylor, Byrd. The Table Where the Rich People Sit
Macaulay, David. Black and White
Say, Allen. Grandfather¿s Journey
Tan, Shawn . The Rabbits