EPN-V2

GLSM6400 In-depth Math Course description

Course name in Norwegian
Matematikk fordypning
Study programme
Development of Elementary Skills in Reading, Writing and Mathematics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngåande undervisningskunnskap om matematikken elevane arbeider med på 1.-4. trinn, særleg utvidingar av talomgrep, multiplikasjon og divisjon, relasjonar mellom rekneartar, statistikk
  • kunnskap om korleis elevar utviklar matematikkunnskap gjennom undersøkingar, eksperiment og argumentasjon
  • kunnskap om ulike teoriar for læring, og om samanheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • undervisningskunnskap om rekning som grunnleggjande ferdigheit i alle skulefaga og kunnskap om alle dei grunnleggjande ferdigheitene i matematikkfaget

Ferdigheiter

Studenten kan

  • utvikle og bruke arbeidsmåtar og læringsaktivitetar som fremmar undringa, kreativiteten og evna hos elevane til å arbeide systematisk med utforskande aktivitetar, grunngjevingar, argument og bevis
  • analysere og vurdere tenkemåtane, argumentasjonen og løysingsmetodane til elevane frå ulike perspektiv på kunnskap og læring

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståing for matematikk som allmenndannande fag og samspelet med kultur, filosofi og samfunnsutvikling

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  ;

Kunnskap  ;

Studenten:;;

  • har kunnskaper om;geologiske prosesser;som;er;særlig;;relevant;for;dannelse av;løsmasser;
  • har kunnskaper;om;jordegenskaper og jordsammensetning;
  • har god forståelse av;klimaforandringers;effekt;på;geoteknikk (f.eks.;jordskred);
  • har;kunnskap om jordartenes mekaniske og byggetekniske egenskaper;
  • forstår;vannstrømning;og;drenering;i;grunnen;
  • har kunnskap om dimensjonering av veioverbygning;
  • har;kjennskap til;fundamentanalyse;(f.eks.;aksial kapasitet av peler);
  • har;kjennskap til;geomiljø og;dets;påvirkning;på;geoteknisk;analyse;og design;
  • har kjennskap til etiske forhold rundt sikkerhet og kostnader;

;

Ferdigheter  ;

Studenten:;

  • kan klassifisere;mineraler og bergarter;
  • kan;analysere;spenninger og spenningsendringer i jord;
  • kan;beregne;bæreevne;og;stabilitet av skråninger og skjæringer;
  • kan;vurdere;lastspredning og setninger under fundament;
  • kan;gjøre;enkel;simulering;for å løse geotekniske;problemer;
  • kan utføre geoteknisk laboratorietesting;
  • kjenner til geotekniske utrykk og kan lage geoteknisk;rapport;

  ;

Generell kompetanse   ;

Studenten:;

  • forstår grunnlaget for geoteknisk prosjektering av fundamenter og støttekonstruksjoner, og for geotekniske vurderinger ifm. bygge- og;anleggsprosjekter i Norge;
  • har tverrfaglige;kunnskaper brukt i;geoteknikk prosjekter;
  • har praktisk;erfaring;og kan;anvende;disse; til;å;finne;løsninger til;ulike;geotekniske;problemer;;

Learning outcomes

  • Forelesninger, veiledning og øvingsoppgaver;
  • Bruk av programvare til simulering (feks Python, Excel eller;Matlab);
  • Selvstudium og gruppearbeid;;
  • Emnet omfatter laboratorieøvinger i geoteknikk samt prosjektoppgave som dekker utdrag av relevant FoU innen geoteknikk;

Course requirements

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Gradert skala A-F.  ;