Programplaner og emneplaner - Student
GLSM6400 In-depth Math Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk fordypning
- Study programme
-
Development of Elementary Skills in Reading, Writing and Mathematics
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngåande undervisningskunnskap om matematikken elevane arbeider med på 1.-4. trinn, særleg utvidingar av talomgrep, multiplikasjon og divisjon, relasjonar mellom rekneartar, statistikk
- kunnskap om korleis elevar utviklar matematikkunnskap gjennom undersøkingar, eksperiment og argumentasjon
- kunnskap om ulike teoriar for læring, og om samanheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- undervisningskunnskap om rekning som grunnleggjande ferdigheit i alle skulefaga og kunnskap om alle dei grunnleggjande ferdigheitene i matematikkfaget
Ferdigheiter
Studenten kan
- utvikle og bruke arbeidsmåtar og læringsaktivitetar som fremmar undringa, kreativiteten og evna hos elevane til å arbeide systematisk med utforskande aktivitetar, grunngjevingar, argument og bevis
- analysere og vurdere tenkemåtane, argumentasjonen og løysingsmetodane til elevane frå ulike perspektiv på kunnskap og læring
Generell kompetanse
Studenten har
- forståing for matematikk som allmenndannande fag og samspelet med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;
Kunnskap ;
Studenten:;;
- har kunnskaper om;geologiske prosesser;som;er;særlig;;relevant;for;dannelse av;løsmasser;
- har kunnskaper;om;jordegenskaper og jordsammensetning;
- har god forståelse av;klimaforandringers;effekt;på;geoteknikk (f.eks.;jordskred);
- har;kunnskap om jordartenes mekaniske og byggetekniske egenskaper;
- forstår;vannstrømning;og;drenering;i;grunnen;
- har kunnskap om dimensjonering av veioverbygning;
- har;kjennskap til;fundamentanalyse;(f.eks.;aksial kapasitet av peler);
- har;kjennskap til;geomiljø og;dets;påvirkning;på;geoteknisk;analyse;og design;
- har kjennskap til etiske forhold rundt sikkerhet og kostnader;
;
Ferdigheter ;
Studenten:;
- kan klassifisere;mineraler og bergarter;
- kan;analysere;spenninger og spenningsendringer i jord;
- kan;beregne;bæreevne;og;stabilitet av skråninger og skjæringer;
- kan;vurdere;lastspredning og setninger under fundament;
- kan;gjøre;enkel;simulering;for å løse geotekniske;problemer;
- kan utføre geoteknisk laboratorietesting;
- kjenner til geotekniske utrykk og kan lage geoteknisk;rapport;
;
Generell kompetanse ;
Studenten:;
- forstår grunnlaget for geoteknisk prosjektering av fundamenter og støttekonstruksjoner, og for geotekniske vurderinger ifm. bygge- og;anleggsprosjekter i Norge;
- har tverrfaglige;kunnskaper brukt i;geoteknikk prosjekter;
- har praktisk;erfaring;og kan;anvende;disse; til;å;finne;løsninger til;ulike;geotekniske;problemer;;
Learning outcomes
- Forelesninger, veiledning og øvingsoppgaver;
- Bruk av programvare til simulering (feks Python, Excel eller;Matlab);
- Selvstudium og gruppearbeid;;
- Emnet omfatter laboratorieøvinger i geoteknikk samt prosjektoppgave som dekker utdrag av relevant FoU innen geoteknikk;
Course requirements
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Gradert skala A-F. ;