EPN-V2

GLSM6300 In-depth Norwegian Course description

Course name in Norwegian
Norsk fordypning
Study programme
Development of Elementary Skills in Reading, Writing and Mathematics
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Studentene skal levere tre arbeidskrav. Hvert arbeidskrav utgjør en periode som inneholder flere elementer. Arbeidet med dokumentaren er organisert i tre perioder. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1

Periode 1: Teoretisk forkurs (to uker)

  • Utvikle idé, pitch og prosjektskisse
  • Delta i gruppearbeid og undervisningen
  • Gjennomføre individuelle veiledningssamtaler med faglærer for å utvikle prosjektbeskrivelsen
  • Levere prosjektbeskrivelse bestående av pitch, utdypning av og bakgrunn for dokumentarprosjektet, framdriftsplan, budsjett og liste med researchkilder

Arbeidskrav 2

Periode 2: Feltarbeid

  • Gjennomføre minimum tre ukers feltarbeid. Det skal arbeides selvstendig i felt med bilder, video og tekst til dokumentaren.
  • Gjennomføre to veiledningssamtaler med faglærer i løpet av feltarbeidet.

Arbeidskrav 3

Periode 3: Redigering og produksjon (to uker)

  • Levere et ferdig produkt i form av en dokumentar presentert som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller en fotobok. Fotobok leveres som pdf, med anledning til å levere fysisk bok i tillegg.
  • Levere et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.

Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha tre fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Learning outcomes

Til eksamen leverer studenten en individuell mappe bestående av tre av arbeidskravene. Det er anledning til å gjøre endringer.

  • Pitch, prosjektbeskrivelse og budsjett, 3-5 sider
  • En ferdig presentert dokumentar som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller fysisk fotobok. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang. Hele mappen må leveres på nytt når en eller flere deler er vurdert til ikke bestått.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

I emne 2 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall og samvariasjon av størrelser legger til rette for algebraisk tenking. Grunnleggende begrepsmessig forståelse av brøk behandles grundig. I tillegg vil det arbeides spesielt med matematisk argumentasjon og matematiske bevis relevant på trinn 1-7, samt med vurdering og diagnostisk undervisning.