Programplaner og emneplaner - Student
GLSM6100 The role of the teacher and personalised teaching in math and norwegian Course description
- Course name in Norwegian
- Lærerrollen og begynneropplæring i matematikk og norsk
- Study programme
-
Development of Elementary Skills in Reading, Writing and Mathematics
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det faglege innhaldet i emne 1 er delt i 5 studiepoeng norsk, 5 studiepoeng matematikk og 5 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap.
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- undervisningskunnskap om matematikken elevane arbeider med på 1.-4. trinn, særleg talomgrep, talsystem, addisjon og subtraksjon og kunnskap om matematikkens historiske utvikling
- kunnskap om lese- og skriveteoriar og om ulike teoriar innan lese- og skriveopplæring, med særleg vekt på begynnaropplæringa
- kunnskap om eit breitt metoderepertoar for undervising i matematikk og norsk både for enkeltelevar og grupper av elevar og ulike teori- og forskingsbaserte grunngjevingar for metodane
- kunnskap om barnet som skulestartar og om barns språk og omgrepsutvikling som grunnlag for læring
- kunnskap om innhaldet i og grunngjevingane for dei sentrale styringsdokumenta som regulerer skulens verksemd og om utfordringar som ligg i realiseringa av intensjonane i dei
Ferdigheiter
Studenten kan
- kommunisere munnleg og skriftleg i matematikk- og norskundervisninga med bruk av ulike språklege uttrykk, representasjonsformer, konkretiseringsmateriell og illustrasjonar, og kan òg fremje slike ferdigheiter hos elevane
- ta i bruk og vurdere ulike digitale verktøy i begynnaropplæringa
- planleggje, leie, variere og observere læringsarbeid
- leggje til rette for læringa til elevane med utgangspunkt i kunnskap om elevrelasjonar, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosessar
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide sjølvstendig, og saman med andre, med elevars læring og utvikling i fag og på tvers av fag
- nytte faglege kunnskapar til kritisk og konstruktiv refleksjon
- på eit reflektert og fagleg grunnlag vere i dialog med elevane og deira føresette om den faglege, personlege og sosiale læringa og utviklinga til elevane
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- utvidet faglig og didaktisk kunnskap om ledelse av, og arbeid med, barn i natur
- kunnskap knyttet til biologisk mangfold og bruk av natur i fagdidaktisk arbeid med barn
- kunnskap om naturvitenskaplig metode for undersøkelse og kunnskapsbygging
- kunnskap om naturen som en danningsarena
- kunnskap om biotoper og natur i og i tilknytning til storbyen
- kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke- og naturmiljø i barnehagens nærmiljø og/eller storbyen
- bruke ulike redskap, hjelpemidler og IKT knyttet til fagdidaktisk arbeid med barn ute
- lede kompetanseutvikling i personalet i fagdidaktisk arbeid med barn ute i natur
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, refleksjon og veiledning til å undersøke, forstå og videreutvikle arbeid med barn i natur.
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over bruk av natur som en læringsarena i barnehagen
- bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å lede barne- og personalgrupper i naturen
- legge til rette for gode danningsprosesser med barn i naturen
- kan reflektere over ulike naturmiljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
Assessment
Studiet vil veksle mellom forelesninger, gruppe- og samarbeidsbaserte undervisningsformer og legger vekt på både teoretisk og praktisk arbeid. Studiet er aktivitetsbasert og opplevelsesorientert. Undervisningen vil derfor både skje i klasserom, på ekskursjoner og på overnattingsturer. Studentene må selv dekke utgifter til mat, leie av kano m.m. på turer og i mappearbeid på inntil ca. 1500 kroner.
Veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.
Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.
Læringsutbyttebeskrivelser og praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring». Heftet publiseres på HiOAs digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravene skal sikre faglig utvikling og å gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
En mappe bestående av fire bidrag. Avsluttende vurdering tar utgangspunkt i innholdet i arbeidskravmappen.
1: Naturlekeplass. Gruppe arbeid med muntlig gruppepresentasjon 15 minutter og individuelt skriftlig notat på 1200 ord (+/- 10 %).
2: Planter: Objektsamling på 30 objekter. Skriftlig notat 500 ord (+/- 10%).
3: Danning: Skriftlig notat 1200 ord (+/- 10%).
4: Friluftsliv: Fremlegg 10 minutter, med bruk av bilder, film eller PowerPoint basert på erfaringer fra egen tur.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse og deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Tilstedeværelse på alle fremlegg knyttet til mappebidrag.
- Delta på minst én veiledning der oppgaveteksten i mappeoppgaven krever dette.
- Veilede en gruppe CINP (Childhood in a Nordic Perspective) studenter og være med på en felles uteaktivitet
- Turer og ekskursjoner som er angitt i semesterplanen
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Examiners
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).