EPN-V2

GLSAM-E2-510 Course 2 Course description

Course name in Norwegian
Global utvikling med vekt på ressursutnyttelse og nye vestregioner
Study programme
Teacher Programme
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Bachelor - Bilingual Specialist Teacher
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Required preliminary courses

Ingen fokunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
  • har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
  • har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen, også i et urfolksperspektiv
  • har innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region
  • har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige teorier og metoder
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
  • har kunnskap om arbeidsliv og verdiskaping
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
  • kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig

Teaching and learning methods

Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.

Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.

Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring om og kompetanseutvikling i både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.

Undervisningen bygger på, og henter inspirasjon fra nyere faglig og fagdidaktisk forskning. Studenten vil få innsikt i, og opplæring i samfunnsvitenskapelige og historiefaglige arbeidsmåter.

Course requirements

  • Individuell skriftlig fagartikkel: Land og regionsstudie. Om lag 4000 ord.
  • Delta på ekskursjon til endags institusjon i Oslo-området.
  • Arbeidskrav i forbindelse med fellesuka om Kulturelt Mangfold.

Assessment

Individuell muntlig eksamen. Studentene har to timers forberedelsestid før eksamen. Eksamen vil være en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav i emne 2 og prøving i pensumrelaterte emner i emne 1 og 2. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Permitted exam materials and equipment

30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing til forberedelse.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.